لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

ريابکوف: علاقه مندی ايران و غرب به طرح «گام به گام» روسيه


سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه،
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه،
سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه گفته است: ايران و کشورهای غربی به طرح پیشنهادی مسکو برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی علاقه مندند.

روسيه سال گذشته طرح پيشنهادی«گام به گام» را مطرح کرد که بر اساس آن در راستای اعتماد سازی بین ایران و کشورهای غربی، تهران به پرسش ها و نگرانی های موجود آژانس و کشورهای غربی پاسخ می دهد و طرف مقابل نيز به کاستن تحريم ها و فشارهای چند لايه اقدام خواهد کرد.

به گزارش رويترز، اما در پيشنهادی که روسيه در ماه فوريه مطرح کرد، در گام اول ايران برنامه غنی سازی اورانیوم و تعداد سانتريفوژ ها را در همين حد کنونی نگه می دارد و در مقابل کشورهای غربی تحريم های تازه ای عليه ايران اعمال نخواهند کرد.

معاون وزير امور خارجه روسيه گفته است: پيشنهاد روسيه در مذاکرات ۱۴ آوريل در استانبول مورد بحث قرار گرفت.

ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته ای را پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار کردند. قرار است دور بعدی اين مذاکرات در ۲۳ ماه مه دربغداد برگزار شود.

سرگئی ريابکوف که نمايندگی روسيه در این مذاکرات را برعهده داشت، همچنين گفته است: ايران و کشورهای غربی به اين طرح پيشنهادی روسیه علاقه مندند.

وی با اين حال گفته است: علاوه بر پيشنهاد روسيه، پيشنهاد های ديگری نيز مطرح است که قدرت های جهانی برای دست يابی به توافق با ايران در حال بحث و بررسی آنها هستند.

معاون وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفته است: ما همه پيشنهاد را روی ميز قرار داده ايم، اما اينک کار به صورت ديگری در حال ادامه است.

سرگئی ريابکوف اضافه کرده است:«ما در حال رایزنی برای دستیابی به یک موضع تثبت شده برای (گروه ۱+۵) هستیم و به همين دليل ايده های ما به طور قابل توجهی مورد بررسی قرار می گيرد.»

سرگئی ريابکوف مشخص نکرده است در صورت توافق ايران با ايجاد محدوديت برای توسعه سانتريفوژها، آيا اتحاديه اروپا تحريم های نفتی در ماه ژوئيه را متوقف خواهد کرد يا نه.

علی اکبرصالحی، وزیر امور خارجه ایران، پیشترگفته بود: ايران با طرح اوليه آن موافقت کرده اما بايد درباره‌ جزييات آن مطالعه بيش‌تری انجام شود. به هر حال اين حرکت روسيه نشان‌دهنده اين است که اين کشور به دنبال برون‌رفت از شرايط فعلی است.
XS
SM
MD
LG