لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

رکسانا صابری وارد آمريکا شد


رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی ، يازده روز پس از آزادی از زندان، روز جمعه وارد فرودگاه دالاس در نزديکی واشينگتن شد.

رکسانا صابری به همراه والدين خود يک هفته را در وين گذارنده بود. وی که در فرودگاه دالاس با استقبال خبرنگاران مواجه شده بود، گفت که خيلی خوشحال است.

اين خبرنگار ۳۲ ساله که به اتهام جاسوسی نزديک به چهار ماه را در زندان گذارنده بود، از همه کسانی که در رهايی وی نقشی داشته‌اند تشکر کرد.

رکسانا صابری همچنين گفت که در دوران زندان، خواندن سرود ملی آمريکا به وی کمک می کرده تا روحیه خود را حفظ کند.

رکسانا صابری در بهمن ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی ايران بازداشت شد. مقامات قضايی به اين نکته اشاره ‌کردند که او از سال ۱۳۸۵ شمسی بدون مجوز وزارت ارشاد در ايران فعاليت کرده است.

رکسانا صابری در دادگاه بدوی به اتهام جاسوسی برای ايالات متحده به هشت سال زندان محکوم شد که اين ميزان در دادگاه تجديد نظر به دو سال حبس تعليقی کاهش يافت. خانم صابری سرانجام روز دوشنبه هفته گذشته از زندان اوين آزاد شد.

سخنگوی قوه قضائيه روز سه شنبه پس از آزادی رکسانا صابری گفته بود: سندی محرمانه در اختيار خانم صابری بوده و «فردی که سند را در اختيار صابری قرار داده شناسايی و احضار شده است.»

پيشتر، صالح نيکبخت، وکيل خانم صابری، نيز اشاره کرده بود که او به دليل در اختيار داشتن «سندی محرمانه» محکوم شده است.

غلامحسين محسنی اژه ای وزير اطلاعات ايران نيز در واکنش به پرونده اين خبرنگار ايرانی-آمريکايی گفته بود: دادگاه رکسانا صابری مطابق نظر اين وزارتخانه جرم وی را جاسوسی تشخيص داده اما به تشخيص قاضی پرونده حکم زندان اين فرد به مدت ۵ سال تعليق شده است.

آقای محسنی اژه ای افزوده بود: جرم جاسوسی برای اين فرد احراز شده اما به دلايلی که قاضی پرونده تشخيص داده زندان اين فرد به مدت ۵ سال تعليق شده است

رکسانا صابری، که متولد ايالت داکوتای شمالی است در شش سال گذشته در ايران به سر برده و برای شبکه‌های خبری از جمله بی‌بی‌سی و راديو ان‌پی‌آر گزارش تهيه می‌کرد.
XS
SM
MD
LG