لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

عربستان سه ميليارد دلار به ارتش لبنان کمک می کند


ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان
ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان
ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان، روز يکشنبه هشتم ديماه گفته است که عربستان سعودی سه ميليارد دلار به ارتش اين کشور کمک خواهد کرد.

رييس جمهوری لبنان که در يک برنامه تلويزيونی اين کشور صحبت می کرد، گفته است: پادشاه کشور برادر عربستان سعودی پيشنهاد سخاوتمندانه کمک سه ميليادردلاری برای تقويت ارتش لبنان را ارائه کرده است.

به گفته ميشل سليمان ارتش لبنان می تواند با این کمک سه ميليارد دلاری، سلاح های فرانسوی خريداری کند.

در حالی خبر کمک سه ميليارد دلاری عربستان به لبنان اعلام شده است که فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه در حال ديدار از عربستان است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره»،‌فرانسوا اولاند در ديدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، گفته است که پاريس در صورت درخواست آماده است تا تجهيزات نظامی مورد نياز ارتش لبنان را تامين کند.

رييس جمهوری فرانسه در يک کنفرانس خبری در رياض گفته است:ما برای مدت ها تا همين اواخر تسلیحات مورد نياز ارتش لبنان را تامين می کرديم و اکنون آماده ايم در صورت درخواست، نياز آنها را در این زمینه تامين کنيم.

به گزارش «الجزيره» ارتش لبنان از معدود نهادهای اين کشور است که تا حدودی از گرفتار شدن در دسته بندی های فرقه ای در اين کشور در امان مانده است، اما به دليل فقدان تجيهزات از کارايی بالايی برخوردار نيست.

اين گزارش اصافه کرده است، اين کمک می تواند بخشی از تلاش دولت عربستان برای مقابله با نفوذ و حمايت ايران و سوريه از حزب الله لبنان باشد.

ارتش لبنان برای مقابله با خشونت هايی که در نتيجه جنگ داخلی سوريه به اين کشور سرايت کرده با دشواری روبروست و گروه های طرفدار و مخالف بشار اسد در لبنان با يکديگر درگير شده اند. همچنين تنش ميان حزب الله لبنان و احزاب مخالف دولت سوريه بالا گرفته است.

در تازه ترین دور خشونت در لبنان در روز جمعه ،‌محمد شطح، وزیر سابق اقتصاد لبنان، سفیر سابق این کشور در واشینگتن و مشاور دو نخست وزیر پیشین لبنان، فواد سینیوره و سعد حریری، بر اثر انفجار در بیروت کشته شد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، آقای شطح ۶۲ ساله، در مسیر اقامتگاه سعد حریری برای حضور در نشست ائتلاف ۱۴ مارس بود که کشته شد.

ائتلاف ۱۴ مارس مواضعی ضد بشار اسد دارد که در پی ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، شکل گرفت، تروری که به حکومت سوریه نسبت داده می‌شود.

این ائتلاف در جریان جنگ داخلی سوریه نیز جانب شورشیان را گرفته و در نقطه مقابل حزب‌الله لبنان قرار دارد که نیروهای خود را برای حمایت از حکومت اسد به سوریه فرستاده است.
XS
SM
MD
LG