لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

دور جديد اعتراض ها و اعتصاب های کارگری درايران


گزارش ها از ادامه اعتصابات کارگری حکایت می کند.
عکس از ایسنا
گزارش ها از ادامه اعتصابات کارگری حکایت می کند. عکس از ایسنا

گزارش رسانه ها و منابع کارگری حاکيست که دور جديدی از اعتراض ها و اعتصاب های کارگری در نقاط گوناگون ايران روی داده است که آخرين مورد آن، اعتصاب ۱۲۰۰ کارگر کارخانه لاستيک سازی البرز در تهران است.


اين اعتراض ها و اعتصاب ها به ويژه در واکنش به پرداخت نشدن چند ماهه کارگران انجام گرفته اند.
پرداخت نشدن حقوق کارگران لاستک سازی البرز و ديگر کارخانه ها در ايران برای چند ماه متوالی، موضوع جديدی نيست. در حقيقت، با تشديد مشکلات اقتصادی، بسياری از واحدهای توليدی دولتی و خصوصی به عناوينی چون کسر بودجه و يا ورشکستگی از پرداخت حقوق کارگران خودداری می کنند.


پرداخت نشدن حقوق ها به همراه افزايش ميزان اخراج کارگران و نرخ بيکاری، و از سوی ديگر، تشديد تورم و گرانی در ايران، اعتراض و اعتصاب کارگران در کارخانه های کوچک و بزرگ، بويژه در دو سال گذشته را به دنبال داشته است.


اعتصاب ۱۲۰۰ نفره در لاستيک سازی البرز


به گزارش سايت دسترنج و اتحاديه آزاد کارگران ايران، کارگران کارخانه لاستيک سازی البرزدر اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزدشان از روز شنبه، ۲۲ تير، دست به اعتصاب زدند. از ابتدای سال ۸۷ اين، سومين بار است که کارگران کارخانه لاستيک البرز دست به اعتصاب می زنند.


کارگران اين واحد توليدی در بهمن سال گذشته نيز اقدام به اعتصاب کرده بودند.


در جريان يکی از اين اعتصاب ها، در روز ۲۴ فروردين ماه، ماموران يگان ويژه نيروی انتظامی جمهوری اسلامی پس از مسدود شدن جاده تهران – اسلامشهر توسط صدها کارگر ناراضی اين کارخانه، به محل اين واحد توليدی حمله و با تخريب بخشی از ديوارهای آن، شماری از کارگران را بازداشت کردند.


در آن هنگام، يکی ازکارگران اين کارخانه در گفت و گو با راديو فردا، شمار کارگران بازداشت شده را بيش از ۱۰۰ نفر ذکر کرد.


بر اساس اين گزارش ها، مديريت کارخانه لاستيک البرز از پرداخت عيدی حدود ۴۰۰ نفر از کارگران و همچنين بن کارگری سال ۸۶ تمامی کارگران اين کارخانه نيز سرباز زده است. ضمن آنکه تاکنون از پرداخت وام حدود ۷۰۰ نفر از کارگران، از محل صندوق مالی که موجودی آن هر ماهه از حقوق کارگران کسر شده، خودداری کرده است.


  • گزارش ها حاکی از برگزاری اعتصاب کارگران در کارخانه های «تهران پتو» و «ايران ترمه» در قم، صنايع فلزی ايران در تهران، کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران در استان فارس و همچنين ناآرامی هايی در معادن سنگ آهن سنگان استان خراسان رضوی است

هر کدام از اين کارگران حدود ۱.۵ ميليون تومان در اين صندوق اندوخته دارند که قرار بود هر ماه به کارگرانی که نياز پيدا می کنند، از محل آن وام داده شود.


در اين ميان، مديريت لاستيک البرز روز دوشنبه، ۲۴ تير، بخشی از مطالبات حدود ۴۰۰ نفر از کارگران اين کارخانه را پرداخت کرد و از آنان خواست تا بر سر کارهای خود باز گردند، اما اين کارگران اعلام کردند تا زمانی که تمامی مطالبات همه کارگران تصفيه نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.


در عين حال، کارگران لاستيک البرز طی نامه ای اعلام کردند: چنانچه دستمزدهای آنان پرداخت نشود، از طريق فروش کالاهای موجود در کارخانه، دستمزد خود را تامين و برداشت خواهند کرد.


در حال حاضر، مدت يکسال است که دستمزد کارگران اين کارخانه با تاخير پرداخت می شود.


اعتصاب های ديگر درمناطق مختلف ايران


اعتصاب ديگری که در روزهای اخير در برخی از رسانه ها منعکس شد، اعتصاب کارگران کارخانه ايران خودرو بود که به نوشته سايت دسترنج، در اعتراض به پايين بودن مزايای نقدی، طولانی بودن زمان تغيير شيفت‌های کاری و سخت بودن کار کارگران سالن تزيينات داخلی اعتصاب غذا کرده بودند.


سايت دسترنج اخبار کارگری در ايران را پوشش می دهد و نزديک به خانه کارگر است.


بر اساس اين گزارش و گفته دو تن از کارگران اين کارخانه، اعتصاب کنندگان تحت فشار مديران و سرپرستان، ماموران حراست و عوامل انتظامی مجبور به شکستن اعتصاب غذای خود شدند.


اين در حالی بود که حراست ايران خودرو، با انتشار اطلاعيه ای در روز ۱۰ تير، اعتصاب کارگران اين کارخانه را تاثير گرفته از گروه هايی که آنها را ضدانقلاب و کمونيست ناميد، دانسته بود.


از سوی ديگر، در اهواز، به گزارش خبرگزاری فارس، کارگران شرکت لوله‌سازی خوزستان روز ۱۹ تيرماه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود اقدام به مسدود کردن جاده اهواز - خرمشهر کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته کارگران اين شرکت، کارگران قراردادی به مدت شش ماه و کارگران رسمی دو ماه حقوق معوقه طلبکار بودند.


اين شرکت که در هفت کيلومتر جاده اهواز ـ خرمشهر واقع شده ۷۰۰ کارگر رسمی و غير‌رسمی دارد.
اين اعتصاب پس از يک ساعت و نيم با مداخله نيروی انتظامی اهواز و با وعده پرداخت دو ماه از مطالبات اين کارگران پايان يافت.


تاکنون گزارشی در خصوص پرداخت حقوق معوقه اين کارگران انتشار نيافته است.


اين در شرايطی است که هزاران کارگران شرکت نيشکر هفت تپه روز يکشنبه، ۲۳ تير ماه، که به دنبال ماه ها اعتصاب و پس از وعده مديريت برای پرداخت حقوق شان، موفق به دريافت دو ماه از پنج ماه دستمزد معوقه شان شدند.


پيش از اين، خبرگزاری فارس به نقل از نماينده شوش در مجلس شورای اسلامی نوشته بود که يک وام فوری بانکی که برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران به اين کارخانه اختصاص داده شده است.


جاسم ساعدی به اين خبرگزاری گفت که تمام حقوق کارگران تا پايان تير ماه پرداخت خواهد شد.


در همين خصوص، گزارش ها حاکی از برگزاری اعتصاب کارگران در کارخانه های «تهران پتو» و «ايران ترمه» در قم، صنايع فلزی ايران در تهران، کارخانه صنايع مخابراتی راه دور ايران در استان فارس و همچنين ناآرامی هايی در معادن سنگ آهن سنگان استان خراسان رضوی است.


XS
SM
MD
LG