لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

کوفی عنان با بشار اسد ديدار و گفت و گو می کند


کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه
کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه
بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه شنبه با بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور در دمشق ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

کوفی عنان که دبير کل سابق سازمان ملل متحد هم هست قرار است با ماموريت تلاش برای بازگرداندن صلح و آرامش به سوريه، به دمشق پايتخت اين کشور برود. سوريه نزديک به يک سال است که شاهد نا آرامی های خونين در نتيجه سرکوب نظامی اعتراض ها است.

بان گی مون جمعه در نيويورک در کنفرانسی خبری گفت که کوفی عنان يکشنبه دمشق را ترک خواهد کرد و به ديگر کشورهای منطقه خواهد رفت. او خاطر نشان کرد که کوفی عنان با بشار اسد و رهبران جامعه مدنی سوريه ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

دبير سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که از کوفی عنان خواسته برای قانع کردن طرف های درگير در سوريه به آتش بس فوری تلاش کند و افزود: «بسيار ايده آل خواهد بود که نيروهای دولتی و معترضان همزمان اعلام آتش بس کنند.»

سفر فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، اوج جنب و جوش ديپلماتيک برای حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه به شمار می آيد. پيش از آن والری آموس، مسئول امور انسانی سازمان ملل متحد به سوريه رفته بود و وضعيت شهر حمص را «هولناک» توصيف کرده بود.

کوفی عنان پنجشنبه در کنفرانس مشترک خود با نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب نسبت به خطرات بحران سوريه بر امنيت منطقه هشدار داد. او همچنين دعوت به يافتن راه حلی سياسی برای بحران کرد و در اين زمينه بر گفت و گو ميان حکومت و معترضان سوری تاکيد کرد.

اپوزيسيون سوريه اما با دعوت کوفی عنان برای گفت و گو با نظام بشار اسد مخالفت کرد.

برهان غليون، رئيس شورای ملی سوريه که در آن طيف های گسترده ای از معترضان حضور دارند در مصاحبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «راه حل سياسی اگر همراه با فشار نظامی نباشد نتيجه بخش نخواهد بود.»

او همچنين از کوفی عنان به خاطر «پرهيز از اشاره به جوهره بحران که همان استفاده مفرط از نيروی نظامی در مقابله با معترضان است» انتقاد کرد.

از سوی ديگر قرار است شنبه کشورهای عربی با روسيه بر سر بحران سوريه در قاهره پايتخت مصر بحث و گفت و گو کنند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه شامگاه جمعه به قاهره رسيد و قرار است با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب ديدار و گفت و گو کند. کشورهای عربی می خواهند مسکو را برای گرفتن موضع عليه نظام بشار اسد قانع کنند.

مسکو اما پيشتر اعلام کرده بود که حاضر نيست در مقابل کشورهای عربی و غربی به شکل قابل ملاحظه ای کوتاه بيايد. روسيه جمعه اعلام کرد که از پيش نويس قطعنامه ای که آمريکا در خصوص سوريه برای ارائه به شورای امنيت سازمان ملل متحد آماده کرده، به دليل همسان ندانستن دولت و معترضان سوريه در دعوت به متوقف کردن خشونت، حمايت نخواهد کرد.

روسيه و چين پيشتر دو بار قطعنامه هايی که خشونت حکومت سوريه را محکوم می کرد و خواستار توقف آن بود، وتو کردند.

ويکتوريا تولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه به خبرنگاران گفت که واشینگتن اميد ندارد که بتواند با روسيه بر سر پيش نويس قطعنامه ای برای ارائه به شورای امنيت به توافق برسد.

خبرگزاری رويترز گزارش داده در متن پيش نويسی که آمريکا در حال تهيه آن است خواسته شده که «کمک های انسانی بدون قيد و شرط به مردم سوريه برسد.» و همچنين «ادامه نقض آشکار و برنامه ريزی خقوق بشر و آزادی های اساسی از سوی دولت سوريه» محکوم و خواستار توقف فوری آن شده است.

۷۷ کشته

از سوی ديگر اتحاديه کميته های هماهنگی اعتراض های سوريه اعلام کرد که جمعه دستکم ۷۷ نفر به دست نيروهای دولتی در مناطق مختلف اين کشور کشته شده اند که دستکم ۱۵ تن از آن ها کودک بودند. بيشتر قربانيان هم از ادلب و حمص بودند.

ديگر کشته شدگان از درعا، حومه دمشق و حماه بودند. معترضان نام اين روز را «جمعه وفا به انقلاب کردها» ناميده بودند و در مناطق مختلف تظاهرات کردند.

در تحولی ديگر ، شبکه تلویزيونی «تی ار تی» ترکيه اعلام کرد که دو ژنرال، دو سرهنگ و دو سروان با جدا شدن از ارتش سوريه به ترکيه پناهنده شدند.

از سويی جدا شدگان از ارتش سوريه با انتشار ويديويی جديد،از تشکيل گردانی در منطقه حرستا واقع در حومه دمشق به منظور مقابله با نيروهای دولتی خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG