لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

تشديد خشونت‌ها در سوريه همزمان با پایان مهلت برای اجرای آتش بس


 تصویری از شهر حمص
تصویری از شهر حمص
پایان ضرب الاجل اعلام شده برای خروج نيروهای نظامی سوريه از مناطق مسکونی و آغاز آتش بس با مخالفان، هم نتوانسته به خشونت‌ها در سوريه خاتمه دهد؛ مخالفان حکومت بشار اسد می گويند، در روز دوشنبه دستکم ۱۶۰ نفر از غير نظاميان در مناطق مختلف اين کشور به دست نيروهای دولتی کشته شدند.

آتش بس قرار بود برپايه طرح صلح کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب درامور سوريه، در ۱۰ آوريل برقرار شود. اما دوشنبه نيروهای دولتی در چند محور عمليات نظامی خود را ادامه دادند.

منابع خبری مخالفان از وقوع قتل عام‌هايی در شهرهای اللطامنه در استان حماه، تل رفعت در استان حلب و شهر حمص سخن می‌گويند . اين مخالفان اعلام کرده اند، در ميان قربانيان ده‌ها زن و کودک ديده می‌شود. مخالفان تصاويری از اين قتل عام‌ها را بر روی شبکه اينترنت منتشر کرده‌اند.

مناطق مختلفی از دمشق پايتخت سوريه از جمله القدم و کفر سوسه هم شاهد حضور گسترده نيروهای نظامی و امنيتی و دستگيری ده‌ها تن از معترضان بود. از محله‌های رکن الدين، قدسيا، مشروع، دمر، المالکی، ابورمانه و جسر الابيض دمشق هم در ساعات اوليه صبح صدای تيراندازی شنيده شد. گزارش‌ها از دستگيری دستکم ۱۵۰ جوان در اين محله‌ها حکايت دارد.

شهر جنوبی درعا شاهد پرواز جنگنده‌های ارتش سوريه در ارتفاع پايين بود. نيروهای دولتی همچنين به منازل مسکونی در منطقه خربت غزاله در استان درعا يورش برده و همزمان با شليک گسترده آتش، ده‌ها تن از اهالی را دستگير کردند. شهر جسر الشغور در استان شمالی ادلب هم شاهد گلوله باران شديد توسط تانک‌های ارتش سوريه بود.

حملات نيروهای دولتی سوريه به مرزهای اين کشور محدود نشد بلکه مناطق مرزی در ترکيه و لبنان را نيز دربر گرفت.

نيروهای ارتش سوريه به سمت اردوگاه آوارگان سوری کيليس در خاک ترکيه تيراندازی کردند که به کشته شدن دستکم ۲ پناهنده سوری، و زخمی شدن ۲۱ نفر ديگر از جمله دو پليس و دو مترجم ترکيه انجاميد. اين حادثه می‌تواند بر شدت تنش‌ها ميان سوريه و ترکيه بيفزايد.

نيروهای دولتی سوريه وارد مناطق مرزی در شمال لبنان نيز شدند و اقدام به تيراندازی به سوی آوارگان در منطقه وادی خالد کردند. اين حادثه باعث کشته شدن فيلمبردار تلويزيون لبنانی الجديد و زخمی شدن بيش از ۱۰ نفر ديگر شد.

برپايه طرح صلح کوفی عنان، قرار بود دولت سوريه نيروهای نظامی خود را تا روز سه شنبه ۱۰ آوريل از تمام مناطق مسکونی خارج کند تا زمينه برای برقراری آتش با بس با مخالفان ظرف ۴۸ ساعت پس از آن فراهم شود. اما بشار اسد رئيس جمهور سوريه يکشنبه خواستار تعهد کتبی مخالفان برای پايان دادن به حملات خود و کنار گذاشتن سلاح شد.

مخالفان مسلح بشار اسد که از جدا شدگان از ارتش دولتی و تعدادی از داوطلبان تشکيل شده‌اند، ضمن اعلام پايبندی خود به ضرب الاجل اعلام شده به شرط پايبندی دولت سوريه به تعهدات خود، دادن تعهد کتبی را نپذيرفتند. تا پايان روز دوشنبه هم هيچ نشانه‌ای از خروج نيروهای دولتی سوريه از مناطق مسکونی ديده نشده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ناجی کورو، معاون وزير امور خارجه ترکيه تصريح کرد که ضرب الاجل ۱۰ آوريل ديگر هيچ معنی و مفهومی ندارد.

کا‌ترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا هم با اشاره به شرط جديد دولت سوريه گفت اين شرط و شروط‌ها قابل پذيرش نيست.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز شرط‌های جديد سوريه را «روشی ديگر برای خريد وقت به منظور سرکوب بيشتر مخالفان» از سوی نظام بشار اسد توصيف کرد.

چين که از همپيمانان نظام بشار اسد به شمار می‌آيد هم خواستار توقف خشونت‌ها و پايبندی به طرح صلح کوفی عنان شد.

اما روسيه که به همراه چين دو بار قطعنامه شورای امنيت ملی برای محکوميت خشونت‌های دولتی در سوريه را وتو کرده است، از زبان گنادی گاتيلوف، معاون وزير امور خارجه خود گفت: «تلاش‌ها برای تحميل راه حلی از خارج بر سوريه نتيجه‌ای جز افزايش بحران ندارد.» اين در حالی است که دمتری مدودوف، رييس جمهور روسيه، پيش‌تر گفته بود که طرح کوفی عنان آخرين فرصت برای حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه است.
XS
SM
MD
LG