لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

تظاهرات ضد دولتی شهرهای سوریه را فرا گرفت


 تظاهرات صدها معترض سوری در دمشق
تظاهرات صدها معترض سوری در دمشق
سوريه روز جمعه را در حالی پشت سر گذاشت که تظاهرات از شهرها و شهرک ها در چهار گوشه آن کشور، به دمشق، پايتخت، نيز رسيد.

صدها تظاهرکننده سوريه روز جمعه در پايان نماز درمسجد بزرگ دمشق، تا ميدان المرجه راهپيمايی کردند و سپس برای مدتی در اين محل باقی ماندند و عليه حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، شعار دادند.

در يک هفته ای که از آغاز ناآرامی ها در سوريه می گذرد، اين نخستين بار است که مخالفان در دمشق تظاهرات کرده اند.

براساس گزارش خبرگزاری های غربی، تظاهرکنندگان در دمشق، شعارمعروف قيام کنندگان تونسی، مصری و ليبيايی را تکرار کرده و سقوط کامل نظام حاکم را درخواست می کردند.

فيلم هايی که در يوتيوب قرار گرفته، نشان می دهد که مردم در دمشق شعارهای «آزادی» سرمی دهند و درون مسجد در کنار ميدان المرجه سقوط نظام بشار اسد را درخواست می کنند.

دراين فيلم، تظاهرکنندگان شعارمی دهند که «روح و خون خود را فدای "درعا" می کنيم». تظاهرات روز جمعه دمشق و شهرهای ديگر سوريه به نشانه همبستگی با مردم شهر «درعا» برگزار شده بود.

يک هفته ناآرامی های شهر «درعا»، در نزديکی مرز سوريه با اردن، دهها قربانی برجای نهاده است؛ از يکسو منابع بيمارستانی «درعا» کشته شدن دست کم ۴۴ نفر را تا روز جمعه تاييد کرده اند و از سوی ديگر، سازمان های دفاع ازحقوق بشر، ضمن تاييد سازمان های مخالف حاکميت اسد می گويند که تا شامگاه جمعه حداقل يکصد نفر از مردم سوريه، اکثرا در شهر «درعا»، توسط نيروهای امنيتی و نظامی سوريه کشته شده اند.

درپی نخستين تظاهرات بزرگ دمشق، نيروهای مخالف به خبرگزاری های غربی گفتند که نيروهای امنيتی سوريه دهها نفر را در طول روز جمعه دستگير کردند و با کاربرد زور و اسلحه، گردهم آمدگان در ميدان المرجه را پراکنده کردند.

اپوزيسيون سوريه می گويد که در طول روز جمعه، بسياری ديگر از شهرها و شهرک های مهم سوريه شاهد تظاهرات بوده است.

مخالفان از برگزاری تظاهرات در بندر لاذقيه، که مهم ترين کانون قدرت خاندان بشار اسد محسوب می شود، خبر داده اند.

لاذقيه در ساحل دريای مديترانه، برای اقتصاد سوريه اهميت راهبردی دارد. لاذقيه از اهميت سياسی و نظامی زيادی نيز برخوردار است. دو کشتی جنگی جمهوری اسلامی ايران که ماه گذشته برای نخستين بار با عبور از آبراه مصری سوئز به سوريه رسيدند، در بندر لاذقيه لنگر انداخته بودند.

اپوزیسیون سوريه می گويد که تظاهرکنندگان در شهر «درعا» نيز روز جمعه به ياد پنج نفرديگر از کشته های تازه راهپيمايی کردند و ياد آنها را در کنار کشته های روزهای اخير گرامی داشتند.

مخالفان می گويند که تظاهرکنندگان روز جمعه در «درعا» نه تنها عليه بشار اسد، بلکه شعارهای تندی نيز عليه ماهر اسد، برادر رييس جمهوری سر داده و او را «ترسو» خطاب می کردند.

براساس گزارشهای خبرگزاری های غربی، در تظاهرات روز جمعه «درعا»، راهپيمايان عليه خانم بثينه شعبان نيز شعار می دادند.

خانم بثينه شعبان، سخنگوی اصلی حاکميت سوريه در سال های اخير، روز پنجشنبه از يکسری اصلاحات قول داده و گفته بود که سوريه دوران نوينی را آغاز می کند که در آن مردم با افزايش حقوق، بهبود سيستم درمانی و اشتغالزايی روبرو خواهند بود.

اما تظاهرکنندگان در «درعا» می گفتند که «ای بثينه شعبان، ما همين الآن نان می خواهيم».

اوپوزيسيون سوريه می گويد که تظاهرات چشمگيری نيز در طول روز جمعه در شهرک «طل» در نزديکی دمشق برگزار شد و هزاران نفر عليه بشار اسد شعار می دادند.

مخالفان تاکيد دارند که در شهر «حمس» درشمال دمشق، مردم با هموطنان عزادار خود در «درعا» همبستگی کردند.

مخالفان می گويند که در شهر «حمات» نيز تظاهرات بزرگی در طول روز جمعه عليه بشار اسد برگزار شد.

«حمات» يکی ازبزرگ ترين شهرهای سوريه است که در سال ۱۹۸۲ زمانی که نيروهای شعبه سوری اخوان المسلمين در آن تظاهرات کردند و عليه حافظ اسد، رهبر وقت سوريه، شعار می دادند و سرکوبگری های او را تقبيح می کردند، بدستور حافظ اسد کشتار بزرگی راه افتاد که بنا بر برخی گزارش ها هزاران نفر قتل عام شدند و آن شهر به ويرانه ای عظيم مبدل گرديد.

سوريه در ۲۹ سال اخيرهيچگاه امکان تحقيق سازمان های مدافع حقوق بشر در مورد رخدادهای خونين آن سال شهر«حمات» را نداده بود.

اپوزيسيون سوريه می گويد که شهرحلب نيز جمعه شاهد يکی از نخستين تظاهرات مهم خود عليه بشاراسد بوده است.

مخالفان می گويند که در شهرک ديگری در ۴۵ کيلومتری غرب شهر «حمس» دو هزار نفر درخيابانها تظاهرات کردند. شاهدان در اين شهرک بنام «طلکلح»، از شنيده شدن صدای تيراندازی های زياد خبر داده اند اما خبرگزاری های غربی می گويند که امکانی برای تاييد يا رد اين ادعاها ندارند.

مخالفان از شکل گيری کانون های تظاهرات در شهرهای «الرقه» درشمال سوريه و نيز در شهر «بنياس» در ساحل دريای مديترانه خبر داده اند.

درهمين حال، برخی از نيروهای فعال در شهر «درعا» برای نخستين بار از وجود «نيروهای ايرانی» در کنار نيروهای امنيتی سوريه برای سرکوب تظاهرکنندگان سخن گفته اند.

محمد المحاميد، يکی از چهره بارز شهر«درعا» به خبرگزاری های غربی گفته است که دست کم «يک تک تيرانداز ايرانی» در روز جمعه دستگير شده است که در حال تيراندازی به سوی مردم اين شهر بوده است.

محمد المحاميد می گويد که فراخواندن نيروهای ايرانی برای سرکوب کردن مردم سوريه که صرفا خواسته های مشروع و طبيعی دارند، يک «شرمندگی بزرگ» برای حکومت بشار اسد است.

محمد المحاميد همچنين از اينکه تلويزيون سوريه به «پخش ادعاهای دروغين» اقدام کرده، انتقاد کرد و گفت آنچه که در تلويزيون سوريه پخش شده است، «کذب محض» است.

تلويزيون دولی سوريه و خبرگزاری رسمی آن کشور، «سانا» در روزهای اخير مدعی شده بودند که «انبار اسلحه و مهمات» که در اختيار مخالفان در شهر «درعا» بوده است، کشف شده است و تصاويری را برای سنديت بخشيدن به اين ادعا منتشر کرده بودند.

همچنين مخالفان حاکميت سوريه فيلمی در يوتيوب قرار داده اند که نيروهای مسلح سوری در حالی ديده می شوند که در کنار آنها فردی از کلمات فارسی استفاده می کند.

مخالفان سوريه می گويند که اين امر «ثابت» می کند که «ايران با سوريه در جنايات اخير عليه سوريه» شريک شده است.

خبرگزاری های غربی نيز گزارش داده بودند که تظاهرکنندگان در شهر «درعا» در تظاهرات روزهای سه شنبه و چهارشنبه شعار می دادند «نه حزب الله، نه ايران».

سوريه همپيمان راهبردی ايران در ۳۲ سال موجوديت جمهوری اسلامی در ايران بوده است.

درهمين حال، برخی سناتورهای آمريکايی، از حزب جمهوريخواه، از آنچه که «نبود قاطعيت» در موضعگيری باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ناميدند، انتقاد کردند.

دو سناتور جمهوريخواه؛ جان کايل و مارک کرک در بيانيه مشترکی تاکيد کردند که «ملت سوريه بايد بداند که آمريکا در کنار آزاديخواهان سوريه است نه حکومت قاتل بشار اسد».

بشاراسد بيش از ده سال است که بر سوريه حکمروايی می کند. او حکومت را از حافظ اسد، پدرش که در طول سه دهه حاکم بلامنازع سوريه بود، به ارث برد درحالی که ظاهرا نظام سوريه «جمهوری» است.

خبرگزاری «سانا» در روزهای اخير مدعی شده است که «اسرائيل در تظاهرات عليه سوريه» نقش دارد.

«سانا» مدعی شده است که «اسرائيلی ها پيامک هايی برای مردم سوريه فرستاده و آنها را برای حضور در تظاهرات تشويق کرده اند».
XS
SM
MD
LG