لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

احتمال تعويق برگزاری دادگاه هفت بهايی بازداشتی در ایران


يک مقام جامعه جهانی بهايی روز جمعه گفته است : احتمال دارد که دادگاه هفت تن از بهايیان بازداشتی که قرار بود روز يکشنبه در تهران برگزار شود، به تعويق بيفتد.

ديان علايی، نماينده جامعه جهانی بهايی در دفتر ژنو سازمان ملل متحد، گفته است:«مشخص نيست که آيا دادگاه برگزار خواهد شد يا بارديگر به تعويق خواهد افتاد».

به گفته ديان علايی براساس روال اداری دادگاههای ايران پيش از برگزاری محاکمه به وکلای متهمان اطلاع داده می شود، ولی تاکنون وکلای اين هفت بهايی تاکنون اين چنين نامه ای را دريافت نکرده اند.

اين مقام جامعه جهانی بهايی تصريح کرده است: در صورتی که دادگاه اين متهمان برگزار نشود، براساس قوانين ايران می بايست برای اين افراد قرار وثيقه صادر شود.

هفت عضو تشکيلات جامعه بهايی ايران، که به عنوان گروه ياران شناخته می شوند، در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ دستگير شدند و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند عبارتند از مهوش ثابت، فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم که به گفته جامعه بهاييان خارج وظيفه بررسی مشکلات پيروان اين آيين در ايران را بر عهده داشتند.

محاکمه اين هفت نفر پیشتر قرار بود ۲۷ مردادماه به اتهام « به اتهام جاسوسی و توهين به مقدسات» برگزارشود، ولی روابط عمومی دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران اعلام کرد که اين دادگاه به تعويق افتاده است.

در حالی که مقامات قضايی ايران می گويند رهبران بهايی به دليل ارتباط با اسرائيل بازداشت شده اند، پيشتر بانی دوگال، نماينده ارشد جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد، در اين باره گفته بود: «تنها جرم بازداشت شدگان اعتقاد به ديانت بهايی است.»

بهائيان می گويند آخرين بار که پس از انقلاب ايران، اعضای «محفل ملی» آنها در سال های آغازين دهه ۸۰ ميلادی دستگير شدند، هيچ گاه خبری از سرنوشت آنها منتشر نشد و آنها احتمالا اعدام شده اند.

«محفل ملی»، عنوانی است که بهائيان برای گروه رهبران خود در کشورهای مختلف استفاده می کنند.

بنابر گزارش سازمان عفو بين الملل، بيش از سيصد هزار بهايی در ايران زندگی می کنند، اين در حالی که قانون اساسی ايران بهائيت را به رسميت نشناخته است و پيروان اين دين مورد اذيت و آزار و تبعيض قرار می گيرند.

حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند
XS
SM
MD
LG