لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۹

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ايران محکوم کرد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تصويب قطعنامه ای ضمن «ابراز نگرانی عميق» از تداوم شکنجه و نقض حقوق بشر در ايران، سرکوب شهروندان توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

اين قطعنامه که با ۸۹ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع تصويب شد، پيشتر در ۳۰ آبان ماه سال جاری درکميته سوم سازمان ملل متحد تصويب شده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ايران کوشيد تا مانع رای گيری در خصوص اين قطعنامه درصحن مجمع عمومی شود.

اما اين تلاش ايران نتيجه ای در بر نداشت و مجمع عمومی با ۱۰۰ رای مخالف و ۳۵ رای موافق به همراه ۴۲ رای ممتنع رای به مطرح شدن این قطعنامه رای داد.

طی سال های اخير مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ايران را محکوم کرده است، ولی آنچه سال جاری بيشتر جلب نظر کرده است، حمايت تعداد کشورهای بیشتری از قطعنامه محکوميت نقض حقوق بشر درايران است.

در اين قطعنامه از شلاق و قطع عضو، و اجرای مجازات مرگ برای جرايمی که فاقد تعريف دقيق و صريح مانند محارب، يا جنگ با خدا، هستند، به عنوان نمونه های نقض حقوق بشر در ايران ياد شده است.

اين قطعنامه پيشتر درکميته سوم سازمان ملل متحد در سی ام آبانماه با ۸۶ رای مثبت به تصويب رسيد که ۶ رای بيشتر از سال گذشته بود.۳۲ کشور به اين قطعنامه رای منفی و ۵۹ کشور رای ممتنع دادند. به عنوان بخشی از روال قانونی، اين قطعنامه می بايست در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصويب می رسید.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در خصوص اهميت تصويب اين قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به راديو فردا گفت:«طی ماهها گذشته برای چهارمين بار سازمان ملل متحد نگرانی شديد خود را از نقض حقوق بشر در ايران ابراز می کند. اين نشان می دهد جامعه جهانی به مسئله نقض حقوق بشر در ايران توجه دارد.»

در مهرماه سال جاری نيز بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در گزارشی نسبت به روند فزاينده نقض حقوق بشر از جمله اعدام ها، موارد قطع عضو، بازداشت های خودسرانه، محاکمه های غيرعادلانه، شکنجه و سرکوب فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و فعالان مخالف به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG