لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

آمريکا خبر رسانه دولتی ايران درباره «استقرار جت های اسرائيلی در عراق» را رد کرد


وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گزارش پرس‌تی‌وی، شبکه انگليسی زبان دولت ايران، در خصوص «استقرار جت‌های جنگی اسرائيل در عراق» را «مضحک» خواند.

به گزارش رويترز، سرهنگ ديويد لاپان، يک مقام پنتاگون، روز دوشنبه گفته است: اين گزارش کذب است.

شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی به نقل از يک منبع نزديک به گروه «مقتدی صدر» روز دوشنبه گزارش داده بود که «جت‌های جنگنده اسرائيلی در يک پايگاه نظامی در استان الانبار در غرب عراق، به طور پنهانی به تمرين پرداخته‌اند.»

پرس‌تی‌وی همچنين گزارش داده بود: «شمار قابل توجهی از جنگنده‌های رژيم اسرائيل در پايگاه نظامی الاسد که بزرگترين پايگاه هوايی امريکا در استان الانبار واقع در غرب عراق است، مشاهده شده‌اند. اين جنگنده‌ها شامل هواپيماهای جت U۲, F۱۵, F۱۶, F۱۸, F۲۲ و KC۱۰ هستند. »

به گزارش رويترز، يک سخنگوی ارتش اسرائيل گفته است، اطلاعی از اين موضوع ندارد. ولی با اين حال تصريح کرده است: ارتش اسرائيل در خصوص مانورهايش اظهار نظر نمی‌کند.

در همين زمينه، ژنرال انوار احمد، فرمانده نيروی هوايی عراق، نيز خبر پرس‌تی‌وی را «بی پايه و اساس» خواند.

ژنرال انوار احمد گفت: «پايگاه الاسد (که در گزارش پرس‌تی‌وی اسمش ذکر شده) در قلمرو خاک عراق قرار دارد. ما هرگز اجازه نخواهيم داد که از خاک عراق برای حمله نظامی عليه ايران و هرکشور ديگری استفاده شود.»

پرس‌تی‌وی در گزارش خود آورده بود که اين «تمرينات يک هفته طول کشيده» و به «دور از چشم مقامات عراقی و با همکاری نظاميان آمريکايی انجام شده است.»

اين منبع نزديک به گروه مقتدی صدر به پرس‌تی‌وی گفته است: «احتمالا هدف از انجام اين تمرينات، آمادگی برای حمله به سيستم دفاعی ايران، تخريب رادارهای ايرانی و حمله به اهدافی در عمق خاک ايران است.»

کشورهای غربی و اسرائيل ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای است. ايران با رد اين اتهام می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

ايران بارها هشدار داده در صورت حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته‌ای خود واکنش نشان داده و تاسيسات هسته‌ای اسرائيل را هدف قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG