لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

انتقاد آمریکا از آغاز غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه در بيانيه ای گفته است، غنی سازی اورانيوم درتاسيسات «فردو» قم هيچ توجيه قابل قبولی ندارد و از ايران خواسته فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

هيلاری کلينتون در بيانيه خود گفته است:« ايالات متحده تصميم دولت ايران برای آغاز عمليات غنی سازی (اورانيوم) در تاسيسات قم را محکوم می کند، اين اقدام برعکس عمل به تعهدات بر اساس قطعنامه های متعدد شورای امنيت سازمان ملل متحد وشورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی است.»

هيلاری کلينتون اضافه کرده است:«اين گام يک بار ديگر نشان می دهد که ايران به مسئوليت های خود آشکارا بی اعتنايی می کند و انزوای فزاينده اين کشور نتيجه رويکرد خودش است.»

وزير امور خارجه امريکا می گويد، شرايط پيرامون این اقدام اخیر ایران به ويژه نگران کننده است.

هيلاری کلينتون اضافه کرده است :ايران تنها زمانی وجود تاسيسات فردو را به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که وجود ان افشا شده بود و اين هم درحالی بود سه سال از ساخت و ساز پنهان آن مي گذشت.

هيلاری کلينتون گفته است: ايران اعلام کرده است در نظر دارد برای افزايش توليد اورانيوم غنی شده تا سطح نزديک به ۲۰ درصد از اين مرکز استفاده کند. هيچ توجيه قابل قبولی برای اين توليد وجود دارد. چنين غنی سازی يک گام قابل توجه ايران را به دستيابی به توانايی توليد اورانيوم بسيار غنی شده قابل استفاده در سلاح اتمی نزديک می کند.

وزير امورخارجه آمريکا اضافه کرده است:ايران می گويد اين اقدام برای توليد سوخت مورد نياز راکتورتحقيقاتی تهران ضروری بود. اين درست نيست. گروه ۱+۵ به رغم سرپيچی ايران از تعهدات بين المللی اش پيشنهاد سوخت جايگزين را داد.ايران اين پيشنهاد را رد کرد.

هيلاري کلينتون گفته است:«ما از ايران می خواهيم فورا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند وتعهدات هسته ای بين المللی خود را اجرا کند. »

وزيرامورخارجه آمريکا همچنين خواستاربازگشت ايران به ميز مذاکرات با گروه ۱+۵ شده است.

سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه تاييد کرد که جمهوری اسلامی فعاليت غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت ۲۰ درصدی را در سايت «فردو» قم آغاز کرده است. اين اقدام جمهوری اسلامی واکنش آمريکا، بريتانيا و آلمان را درپی داشت. اين کشور گفته اند: چنين رويکردی بيش از پيش نقض تعهدات بين‌المللی تهران است.

در حالی که آمريکا خواهان توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم توسط ايران شده است و بريتانيا می گويد، آغاز غنی سازی اورانيوم در تاسيسات فردو «اقدامی تحريک آميز» است.

نگرانی روسیه

وزارت امور خارجه روسيه روز سه شنبه در بيانيه ای از آغاز غنی سازی اورانيوم در تاسيسات «فردو» در نزديکی قم «ابراز نگرانی» کرده ولی با اين حال از همه طرف های درگيری در مناقشه هسته ای ايران خواسته است تا از اتخاذ هرگونه حرکت عجولانه خودداری کنند.

وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه می گويد: راه اندازی غنی سازی در تاسيسات فردو نشان می دهد که تهران به ناديده گرفتن نگرانی های بين المللی در خصوص برنامه هسته ايش ادامه می دهد. ولی ايران در زمان مقرر آژانس بين المللی انرژی اتمی را از آغاز اين عمليات مطلع کرده است

وزارت امور خارجه روسيه اضافه کرده است:«مااميدواريم که تهران به حرف ما درخصوص همکاری نزديک با آژانس بين المللی انرژی اتمی و همچنين اغاز سريع و بدون پيش شرط گفت وگو ها با گروه ۱+۵ در باره برنامه هسته ايش گوش دهد.»

روسيه از همه کشورهای درگيری با مناقشه هسته ای ايران خواسته است تا از هرگونه اقدام شتاب زده و نسنجيده ای که چشم انداز مذاکره با تهران را به مخاطره می انداز، پرهيز کنند

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است:«ما تاييد می کنيم که تمام مشکلات و مسايل مرتبط با برنامه هسته ای ايران می بايست تنها از طريق مذاکره، احترام متقابل، حرکت تدريجی و دوجانبه حل شود.»

وزارت امور خارجه روسيه همچنين ابراز آمادگی کرده است تا به چنين مذاکراتی کمک کند.

نگرانی از «تشديد تنش»

درهمين حال، وزير امور خارجه ژاپن که در يک سفر دوره به کشورهای خليج فارس به سر می برد، گفته است که توکيو از تشديد تنش با ايران «خيلی نگران» است و خواستار راه حلی ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای ايران شده است.

کوشيرو گيمبا، وزير امور خارجه ژاپن روز سه شنبه گفته است:«ژاپن خيلی نگرانی تحولات اخير است.»

اشاره وزير امور خارجه ژاپن به تنش لفظی بين ايران و آمريکا و ديگر کشورهای غربی بر سر بستن تنگه هرمز است. ابتدا محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهور، گفته بود که در صورتی که نفت ايران تحريم شود، اين کشور اجازه عبور نفت از تنگه هرمز را نخواهد داد. در واکنش به اين اظهارات آمريکا گفته بود که اجازه نخواهد داد تجارت آزاد از طريق تنگه هرمز به مخاطره بيفتد.

وزير امور خارجه ژاپن که درابوطبی با خبرنگاران صحبت می کرد، همچنين گفت:«باور داريم که اين مساله می بايست از طريق ديپلماتيک حل شود. به همين دليل می بايست گفت وگو با ايران می بايست ادامه يابد.»

وزيرامور خارجه ژاپن همچنين گفته است، ايران نبايد مشکل سازی کند و هيچ چيز نبايد مساله امنيت تنگه هرمز را تحت تاثير قرار دهد.

درهمين حال، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات متحده عربی نيز به اظهارات اخير وزير دفاع ايران اشاره کرد و گفت: بستن تنگه هرمز به نفع هيج کس نيست، از جمله خود ايران.

احمد وحيدی، وزی ردفاع ايران، روز يکشنبه در مورد مسدود کردن تنگه هرمز گفته بود: «نگفتيم تنگه هرمز را می‌بنديم؛ مساله اين است که اگر کسی بخواهد امنيت خليج فارس را به خطر اندازد،‌ در آن صورت امنيت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

وزیرامور خارجه امارات همچنين گفته است: «حرف زدن درباره بستن تنگه هرمز به نفع هيچ طرفی؛ چه کشورهای عضو شورای همکای خليج فارس، ايران، جامعه بين المللی و قيمت انرژی نيست.»

وزیرخارجه امارات ادامه داده است: «اظهارات متفاوتی از سوی مقام های ايرانی در اين باره شنيده ايم. ما تهديد (به بستن تنگه ) و انکار آن را شنيديم. من اميدورام اين لحن (انکار) در منطقه غالب شود.»

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG