لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

تحريم های تازه آمريکا عليه بزرگترین بانک تجاری و اپراتوار تلفن همراه سوريه


تانک ها در شهر دیرالزور
تانک ها در شهر دیرالزور
وزارت خزانه داری آمريکا روز چهارشنبه بزرگترین بانک تجاری و اپراتور تلفن همراه سوریه را تحريم کرده است. نخست وزیر ترکیه هم خبر تخلیه واحدهای ارتش و نیروهای امنیتی سوریه از شهر حماه را تایید کرده است.

ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی گفت: با افشای نقش بزرگترين بانک تجاری سوريه به عنوان عامل گسترش سلاح های کشتار جمعی سوريه و کره شمالی، و همچنين با تحریم بزرگترين اپراتور تلفن همراه سوريه که توسط يکی از خودی های فاسد ترين حکومت اداره می شود، ما زيرساخت های مالی را که به حکومت بشار اسد و فعاليت های غير قانونی آن کمک ارائه می کنند، هدف قرار داديم.

وزارت خزانه داری اایالات متحده می گويد، اين تحريم ها را بر اساس فرمان اجرايی رييس جمهور آمریکا در خصوص نقض کنندگان گسترش سلاح های کشتار جمعی عليه بانک تجاری سوريه و همچنین شعبه ان در لبنان، بانک تجاری لبنان و سوریه، اعمال کرده است.

اين وزارتخانه همچنين می گويد: «سوريه تل»، بزرگترين اپراتور تلفن همراه سوريه را براساس فرمان اجرايی ديگر رييس جمهوری آمريکا در خصوص نقض حقوق بشر در سوريه مورد تحريم قرار داده است.

طبق اين تحريم ها کليه اموال اين بانک ها و موسسات در خاک آمريکا توقيف و مسدود می شوند و هرگونه همکاری و معامله تجاری شرکت ها و شهروندان آمريکايی با آنها ممنوع است.

وزارت خزانه داری آمريکا می گويد: بانک تجاری سوريه را به اتهام ارائه خدمات به مرکز تحقيقات و مطالعات علمی سوريه و همچنين همکاری بانک تجاری تايکون کره شمالی تحريم کرده است.

بانک تجاری تايکون کره شمالی در سال ۲۰۰۵ به اتهام همکاری در برنامه گسترش سلاح کشتارجمعی کره شمالی مورد تحريم امريکا قرار گرفته بود.

«رامی مخلوف»، مالک «سوريه تل» پسر دايی بشار اسد است و پيشتر هم توسط آمريکا و اتحاديه اروپا مورد تحريم قرار گرفته بود.

اين تحريم ها يک روز پس از آن که بشار اسد، بر عزم برای مقابله با آن چه که «گروههای تروريستی» خوانده بود، اعمال می شود.

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه نيروهای ارتش سوريه پس از يک عمليات ده روزه در شهر حماه روز چهارشنبه، از اين شهر خارج شده اند.

يک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به همراه يک تور دولتی به شهر حماه سفر کرده می گويد که شاهد خروج دهها خودرو نظامی از اين شهر بوده است.

يک فرمانده ارشد سوريه نيز گفته است:«واحد های ارتش پس از دستيابی به اهداف ماموريت خود به پادگان های خود بازگشتند. آن ها خوشحالند که توانستند از شر باندهای مسلحی که برای ايجاد اختلاف در بين مردم تلاش می کردند، خلاص شوند.»

طبق اين گزارش، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، که سفير اين کشور در دمشق را به شهر حماه فراستاده بود نيز خبر تخليه واحدهای ارتش سوريه از شهر حماه را تاييد کرده است.

رجب طيب اردوغان گفته است:«سفير ما که به شهر حماه رفته بود، می گويد تانک ها و نيروهای امنيتی خروج از شهر حماه را آغاز کرده اند. اين مهم است که نشان دهیم که ابتکارهای ما نتايج مثبتی در پی داشته است.»

احمد داود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، که روز سه شنبه حامل پيام مقام های کشورش به دولت بشار اسد بود، هم گفته است: «عمر اونون، سفير ترکيه در دمشق درشهر حماه با مردم اين شهر ديدار کرده و با آنها نماز ظهر را برگزار کرده است.»

احمد داود اوغلو همچنين اضافه کرده است: مساله اساسی اين است که سوريه بايد برای تعقيب تحولات درها را به روی جامعه جهانی باز کند. مهم ترين ابزار برای پايان دادن به گمانه زنی ها و بحث ها، دسترسی آزاد رسانه ها است.

احمد داوود اوغلو روز سه شنبه راهی دمشق شد و حدود شش ساعت با مقامات دولت سوريه از جمله بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور ديدار کرد تا دولت حاکم سوريه را متقاعد کند که از کشتار شهروندان اين کشور دست بردارد.

يک مقام نظامی سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است که نيروهای ارتش اين کشور در حال تخليه شهر ادلب درمرز ترکيه هستند.

ترکيه در هفته های فشار بر سوريه را تشديد کرده است. سفر روز سه شنبه وزير امور خارجه ترکيه نيز درهمين چارچوب ارزيابی شده است.

شهرهای سوريه طی پنج ماه گذشته شاهد اعتراض گسترده بوده اند و موج اين اعتراضات به تدريج بيشتر شده است. فعالان حقوق بشر می گويند هفته گذشته يکی ازخونبارترين هفته های در طی ايتن اعتراضات پنج ماهه بوده است.
XS
SM
MD
LG