لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

آمريکا: ايران آشکارا در حال پاکسازی پارچين است


رابرت وود، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گويد که ايران آشکارا در حال تلاش برای پاکسازی محوطه سايت نظامی پارچين است.

در گزارش ماه نوامبر سال گذشته يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی هسته ای، گفته شده بود که ايران احتمالا در سايت پارچين آزمايش های انفجار قوی که می تواند درتوليد سلاح اتمی کاربرد داشته باشد،انجام داده است.

به گزارش رويترز، رابرت وود در اجلاس شورای حکام آژانس، متشکل از ۳۵ عضو از جامعه جهانی که روز سه شنبه برگزار شد، گفته است که ذخاير اورانيوم با غلظت پایین ايران در صورت ادامه غنی سازی تا غلظت بالاتر می تواند برای ساخت چند بمب اتمی کافی باشد.

بگفته وی، «ايران عملا سرعت غنی سازی اورانيوم در سطوح پايين را شدت بخشيده است، در حالی که ايران نيازی فوری به اين ميزان از ذخاير اورانيوم برای مصارف صلح آميز و شتاب بخشيدن به برنامه غنی سازی ندارد».

رابرت وود از اين که ايران تاکنون اجازه بازرسی از سايت نظامی پارچين در شرق تهران را نداده، ابراز نگرانی کرده است.

آقای آمانو در گزارش ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ درباره برنامه هسته ای ايران، اعلام کرد که ايران از سال ۲۰۰۳ به اين سو احتمالأ آزمايش‌های انفجاری قوی که می تواند در توليد سلاح اتمی کاربرد داشته باشد در پادگان پارچين انجام داده است، موضوعی که ايران به شدت آن را رد کرده است، اما کشورهای عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل نيز خواستار اجازه فوری ايران برای بازديد بازرسان آژانس از اين سايت نظامی شده اند.

آقای آمانو نيز روز دوشنبه، ۱۵ خرداد ماه، تصريح کرد که تصاوير ماهواره ای از سايت نظامی پارچين نشانگر پاکسازی و تخريب برخی ساختمانها و جابجايی خاک منطقه دارد.

ديپلماتهای غربی بر اين گمان هستند که ايران، قبل از موافقت برای بازديد از سايت نظامی پارچين در حال پاکسازی تمامی نشانه ها و علايم مربوط به اتهاماتی است که آژانس در رابطه با آزمايشهای هسته ای در اين محل بر ايران وارد کرده است.

آقای وود در ادامه گفته است که اگر ايران چيزی برای مخفی کردن ندارد، چرا از دسترسی بازرسان آژانس به سايت نظامی پارچين جلوگيری می کند و چنين آشکارا در تقلای پاکسازی محوطه پارچين است؟

موسسه علوم و امنيت بين الملل، در ۱۲ خرداد ماه طی گزارشی، تصاويری ماهواره ای از سايت نظامی پارچين منتشر کرد که حاکی از تخريب برخی ساختمانها، جابجايی و شسشوی خاک اين محل داشت . يک روز بعد، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی طی واکنشی به اين گزارش گفت که «اين نوع جار و جنجال و اتهامات، بی‌پايه و اساس است».

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، نيز ۷ خردادماه در واکنش به درخواست گروه پنج بعلاوه يک (امريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين به همراه آلمان) و آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد فوری از سايت پارچين اظهار داشت که «آنها می‌خواهند پارچين را ببينند اما ما بايد قانع شويم که اين مکان جزو مکان‌هايی است که بايد به آژانس نشان دهيم».
XS
SM
MD
LG