لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

ظريف: دولت ايران اطلاعی از محل لوينسون ندارد


محمد جواد ظريف،‌ وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۲۴ آذرماه در مصاحبه با شبکه تلويزيونی آمريکايی «سی بی اس» گفته است ،‌دولت ايران اطلاعی از سرنوشت و محل رابرت لوينسون، مامور سابق «اف بی ای» که بیش از شش سال پيش مفقود شده، ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای ظريف که با برنامه «فيس د نشين» صحبت می کرد،‌گفته است:آنچه ما می دانيم اين است که او در ايران زندانی نيست. چنانچه او (در ايران) باشد، او توسط دولت زندانی نشده است و به اعتقاد من دولت، کنترل و تسلط کاملی بر اوضاع کشور دارد.»

بر اساس گزارش گزارش ها منتشر شده ، رابرت لوينسون، مامور سابق «اف بی ای» ۶۵ ساله در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در جزيره کيش ناپديد شد. در آن زمان گفته شده بود که او به عنوان بازرس خصوصی برای يک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقيق در مورد «قاچاق سيگار» به ايران سفر کرده بود. اما طی هفته های اخير گزارش هايی در خصوص همکاری وی با سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، منتشر شده است.

آسوشيتدپرس هفته گذشته در گزارشی نوشته بود که رابرت لوينسون در ماموريتی که رسما تائيد نشده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، اطلاعات جمع می‌کرده است.

ديويد مکگی، وکيل خانواده آقای لوينسون، به خبرگزاری رويترز گفته است که او در حال تحقيق درباره پولشويی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی بوده است

در همين حال محمد جواد ظريف ظريف در پاسخ به اين سوال که آيا ايران رابرت لوينسون را به آمريکا باز خواهد گرداند، گفته است:« اگر ما می‌توانستيم به رد پا يا نشانه ای دست يابيم تا او را پيدا کنيم،‌در خصوص آن بحث می کرديم… هرچيز ممکن است، ولی آنچه می گويم اين است که ما هيچ نشانه يا اثری از او در ايران نداريم.»

اين در حالی است که جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده گفته که دولت اين کشور، پيگيری پرونده آقای لوينسون را رها نکرده است.

آقای کری در مصاحبه با تلويزيون ای‌بی‌سی افزوده است: «واقعيت اين است که من نه تنها شخصا اين مسئله را در بالاترين سطح دنبال کرده بلکه حتی آن را از طريق واسطه‌ها نيز پيگيری کرده‌ام.»

در همين حال، مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد روز یکشنبه از دولت آمريکا خواسته است تا درباره ماموريت‌ رابرت لوينسون، توضيح دهد.

عليرضا ميريوسفی در ايميلی که آن را به خبرگزاری آسوشيتدپرس فرستاده است، اعلام کرده که ايران اطلاعی درباره محل رابرت لوينسون، شهروند آمريکايی که ادعا می‌شود کارمند سابق سازمان سيا و اف‌بی‌آی بوده و شش سال قبل در جزيره کيش مفقود شده است، ندارد.

در ايميل مسئول مطبوعاتی نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد به خبرگزاری آسوشيتدپرس تاکيد شده که جمهوری اسلامی بنا بر «ملاحظات امنيتی و بشردوستانه» تلاش کرده ردپايی از آقای لوينسون بدست آورد، ولی اين تلاش‌ها بی‌ نتيجه بوده اند.
XS
SM
MD
LG