لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

قطعنامه سازمان ملل: اسرائیل به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای بپیوندد


سازمان ملل متحد - نیویورک
سازمان ملل متحد - نیویورک

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر با تصویب قطعنامه‌ای با پشتیبانی اعراب از اسرائیل خواست که تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد و در سیاست خود جایی برای سلاح اتمی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه که با ۱۶۱ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف به تصویب رسید از اسرائیل به عنوان تنها کشور خاورمیانه یاد می‌کند که به معاهده منع تکثیر سلاح هسته‌ای نپیوسته است و می‌گوید اسرائیل باید بدون هیچ تاخیری به این معاهده بپیوندد.

قطعنامه یادشده همچنین از اسرائیل می‌خواهد که سیاستی مبنی بر آزمایش و توسعه برنامه هسته‌ای و دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

آمریکا و کانادا جزو پنج کشوری هستند که با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند در حالی که ۱۸ کشور نیز به آن رای ممتنع داده‌اند.

رابرت وود، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته این قطعنامه را غیربی‌طرف و نامتوازن خوانده بود.

به گفته او، ایالات متحده به تلاش‌های خود برای تبدیل منطقه خاورمیانه به منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد اما تصویب چنین قطعنامه‌هایی می‌تواند این چشم‌انداز را مبهم سازد.

این قطعنامه را کشور مصر به سازمان ملل ارائه کرده و عنوان آن نیز «مخاطرات تکثیر هسته‌ای در خاورمیانه» است.

قطعنامه یاد شده اما الزام‌آور نیست، اگرچه مجمع عمومی سازمان ملل تنها مجمعی است که همه ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در آن حضور دارند و همین امر به چنین قطعنامه‌ای اعتبار نمادین می‌بخشد.

کشورهای عرب که از این قطعنامه حمایت کرده‌اند اواخر شهریور سال گذشته نیز در صدد قطعنامه‌ای با مضمون مشابه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند که آن قطعنامه با اختلاف ۸ رای رد شد.

XS
SM
MD
LG