لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

اعتراض نماینده مجلس به احکام سنگین زندان برای فعالان کارگری و وضعیت نوشین جعفری


پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس
پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس

همزمان با صدور حکم‌های جدید حبس برای فعالان کارگری، پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، در تذکری در جلسه علنی مجلس به صدور حکم‌های زندان بسیار سنگین برای مرضیه امیری و عاطفه رنگریز و همچنین وضعیت نوشین جعفری در زندان اعتراض کرد.

خانم سلحشوری در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه، ۱۰ شهریور، در تذکری شفاهی گفت که «ندای دادخواهی نوشین جعفری از زندان در فضای مجازی پیچیده است».

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، روز سوم شهریور، در حساب توئیتر خود با افشای یک فایل صوتی، از فشار شدید در زندان بر نوشین جعفری، عکاس زندانی، برای پذیرش مسئولیت حساب توئیتری «یار دبستانی» خبر داد.

انتشار این فایل صوتی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

در همین حال دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به این فایل صوتی خواستار تحقیق در این باره شده بود تا اتفاقاتی چون «شکنجه و اعتراف‌گیری از متهمان ساختگیِ» ترور دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران تکرار نشود.

خانم سلحشوری همچنین با اشاره به صدور حکم زندان طولانی‌مدت برای مرضیه امیری و عاطفه رنگریز گفت: «افسوس آن جاست که برای متهمان اختلاس مانند متهم موسسه ثامن‌الحج ۱۵ سال حکم صادر شده است.آیا این است عدالت اسلامی».

اردیبهشت امسال همزمان با روز جهانی کارگر، تجمعی در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد که مأموران امنیتی اقدام به بازداشت حدود ۳۵ نفر از شرکت‌کنندگان در این تجمع کردند.

برخی از بازداشت‌شدگان آزاد شدند و برای بقیه نیز در هفته‌های اخیر احکام زندان و شلاق صادر شده است.

از جمله دادگاه انقلاب تهران عاطفه رنگریز را به ۱۱ سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

همچنین مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق، به ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق، نسرین جوادی، فعال کارگری، به هفت سال زندان و حسن سعیدی و رسول طالب مقدم، دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد به پنج سال و دو سال زندان محکوم شده‌اند.

پروین محمدی، علیرضا ثقفی و همسرش هاله صفرزاده، از فعالان کارگری، نیز به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پروین محمدی، نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی آصف حسینی هر کدام به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ماه گذشته ۸۰ سندیکای کارگری در جهان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از اتهام‌های امنیتی علیه آنیشا اسدالهی، عاطفه رنگريز، ندا ناجی و مرضیه امیری و همچنین ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد، ‌اسماعیل بخشی و سپیده قلیان انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG