لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

حمله رئیسی به فعالان کارگری؛ در پوشش مسائل کارگری اهداف دیگری را دنبال می‌کنند


در تجمع امسال «روز کارگر» تعدادی از فعالان کارگری و مدنی بازداشت شدند و برای برخی از آنان حکم‌های سنگین صادر شده است
در تجمع امسال «روز کارگر» تعدادی از فعالان کارگری و مدنی بازداشت شدند و برای برخی از آنان حکم‌های سنگین صادر شده است

حدود چهار ماه پس از بازداشت تعدادی از فعالان مدنی در تجمع روز کارگر و صدور حکم سنگین زندان برای برخی از آنان، رئیس قوه قضائیه ایران مدعی شد که «برخی در پوشش اعتراضات کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند».

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی در جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان مجلس گفت: «دغدغه کارگران قابل درک است و باید دستگاه‌های مسئول مشکلات را حل کنند منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم».

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در عین حال گفت: «کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند بایستند».

گفته‌های ابراهیم رئیسی در حالی بیان شده که در قوانین جمهوری اسلامی حق اعتراض برای کارگران، از جمله حق اعتصاب، به رسمیت شناخته نشده است.

در همین حال پس از انقلاب ۵۷ و به خصوص در ۲۰ سال اخیر تعداد زیادی از فعالان کارگری بازداشت و زندانی شده‌اند.

از جمله در تجمع روز کارگر امسال تعدادی از فعالان مدنی و کارگری بازداشت شدند و برای برخی از آنان حکم‌های زندان طولانی‌مدت صادر شده است.

از جمله مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق که در حال پوشش خبری این تجمع بازداشت شد، به ده سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

همچنین نسرین جوادی، فعال کارگری، از سوی دادگاه به هفت سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند و ممنوعیت عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

در همین حال ۸۰ سندیکای کارگری در جهان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی،‌ خواستار آزادی تمامی فعالان کارگری و صنفی بازداشت شده در روز کارگر و اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه شده‌اند.

مقامات قوه قضائیه ایران همچنین بارها در تجمعات کارگری از جمله اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و اعتصاب کامیونداران معترضان را به «اشد مجازات» تهدید کرده بودند.

منابع: میزان، ایسنا و رادیو فردا / ا.م/ ج
XS
SM
MD
LG