لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

مدیر کل موقت آژانس: ایران باید کامل و به موقع با بازرسان همکاری کند


کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (راست) و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران. ۱۷ شهریور ۹۸
کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (راست) و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران. ۱۷ شهریور ۹۸

کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه ۱۷ شهریور، با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

آقای فروتسا در نشست مطبوعاتی با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران باید «به موقع و کامل» با بارزسان این سازمان همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی نیز در دیدار خود با کورنل فروتسا گفت: «اتحادیه اروپاست که به عنوان پرکننده خلاء عدم حضور آمریکا قرار بود جایگزین باشد و آن خلاء را پر کنند که متأسفانه نتوانسته آن گونه که وعده داده بودند عمل کند.»

او در ادامه گفت که «جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که بحث برجام جاده یکطرفه نیست و قرار بود این جاده دوطرفه باشد قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می‌گیرد همچنان که در سه گام این کار را انجام داده‌است.»

سفر کورنل فروتسا به تهران یک روز پس از سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس برجام، موظف است که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند و گزارش‌های دوره‌ایِ خود را درباره التزام ایران به توافق اتمی، به شورای حکام آژانس ارائه کند.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در دیدار با مدیر کل موقت آژانس بین الملل انرژی اتمی خواستار «رعایت اصول حرفه‌ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس بصورت بی‌طرفانه» شد​.

وی «کاهش تعهدات ایران دربرجام» را در چارچوب این توافق و واکنشی به « عدم انجام تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی» دانست.

هفته‌ گذشته، دیپلمات‌هایی که خواستند نامشان محرمانه بماند، به وال‌استریت جورنال گفتند که ایران نتوانسته توضیحی برای تشعشعات رادیواکتیوِ کشف‌شده در یک مکان در تهران ارائه کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را متهم کرده بود که یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در تورقوزآباد تهران دارد.

مقام‌های ایران در آن زمان ادعای نتانیاهو را رد کرده بودند.

با این حال گزارشی درباره گفت‌وگوی مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات جمهوری اسلامی در این باره منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG