لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

«دستکاری» در قانون بودجه ۱۴۰۰؛ رئیس و چند نماینده مجلس از هفت روزنامه‌نگار شکایت کردند


روزنامه اعتماد از شکایت و «انتقام» رئیس و چند نماینده مجلس شورای اسلامی از هفت روزنامه‌نگار به دلیل انتشار خبر «دستکاری» در قانون بودجه ۱۴۰۰ از سوی این نهاد خبر داد.

این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه، چهارم خرداد، خود به نقل از علی مجتهدزاده، وكيل دادگستری نوشت که از این روزنامه‌نگاران در دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت شده است.

آقای مجتهدزاده در توئیتر از احضار زينب صفری، خبرنگار روزنامه سازندگی و در اتاق «خبر پارتی» در شبكه اجتماعی كلاب‌هاوس از طرح شکایت از محمد قوچانی، مديرمسئول و افضل موسوی، سردبير روزنامه سازندگی و هادی حيدری، كارتونيست، ازسوی سه نماينده اصولگرای مجلس خبر داده است.

اعتماد همچنین اضافه کرده که نام سه نفر از این روزنامه‌نگاران برای این روزنامه مشخص نیست.

روزنامه اعتماد، اسامی نمایندگان شاکی را نیز محمدباقر قاليباف، رئیس مجلس و مجتبی توانگر و مالک شريعتی نياسر، دو نماينده ديگر تهران عنوان کرده است.

این گزارش می‌افزاید که احضار این روزنامه‌نگاران در شرایطی صورت گرفته که موضوع دستکاری در قانون بودجه، «آن‌ هم پس از تصويب در صحن علنی مجلس، نخستين‌ بار... از سوی نماينده اصولگرای پايتخت مطرح شد.»

به نوشته اعتماد، «علی خضريان، يكی از ياران جبهه پايداری در پارلمان كه اختلافات‌شان با محمدباقر قاليباف، رئیس مجلس و يارانش... اظهرمن‌الشمس است، نخستين‌ بار... مدعی تغيير در برخی جداول بودجه شد.»

این گزارش اضافه کرده که پس از «تائید» ادعای خضریان از سوی شمار دیگری از نمایندگان و انتشار نامه یکصد نماینده به هيئت رئيسه مجلس، «عملا پارلمان در مخمصه‌ای خودساخته گرفتار شود. اما حالا و از قرار معلوم با فروكش كردن نه چندان شفاف انتقادات به هيئت رئیسه، نوبت به انتقام از رسانه‌ها و خبرنگاران رسيده است.»

علی خضریان، نماینده مجلس، در توئیتی که ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق منتشر شد، نوشته بود: «متاسفانه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تایید جنابتان می‌باشد.»

یکصد نماینده هم در ارتباط با این دستکاری‌ها در بودجه نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتند و با «گسترده» خواندن میزان تغییرات ارقام، این اقدام آقای قالیباف را «رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر» عنوان کردند.

جنجال بر سر این جداول پس از آن بالا گرفت که خبرگزاری ایرنا جزئیات دستکاری «بی‌سابقه» کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در اعداد و ارقام تصویبی مجلس برای بودجه سال جدید را منتشر کرد که بدون اطلاع دولت و حتی بسیاری از نمایندگان مجلس انجام شده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، در حالی که کمیسیون تلفیق، بودجه برخی نهادهای دولتی را به‌طور کلی حذف کرده و برای نمونه، اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه نیز در این دستکاری‌ها خط خورده، اعتبارات سازمان بسیج دوبرابر شده است.

با این حال خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت، در عین حذف جداول مربوط به جزئیات اسناد «دستکاری» در بودجه سال ۱۴۰۰، و عذرخواهی از مخاطبان، همزمان این پرسش را مطرح کرد که چرا یکصد نماینده هنوز به این موضوع اعتراض دارند؟

خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، در واکنش، جدول منتشرشده در خبرگزاری ایرنا را «جعلی» خوانده و این اتهام را مطرح کرد که جدول با هدف «اتهام‌زنی» به مجلس منتشر شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس مدعی شده بود که این جدول در حقیقت، «اعداد و ارقام لایحه دولت است که از آن به عنوان ابلاغ شده به دولت یاد شده است.»

خبرگزاری‌های دیگری نظیر مهر نیز جداول منتشرشده از سوی ایرنا را «دروغ و جعل» نامیده بودند.

این در حالی است که احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و مدیر سازمان دیدبان شفافیت، پیشتر دستکاری در بودجه سال ۱۴۰۰ را تلویحا تایید کرده و دست زدن به این اقدام در جهت «منافع فردی» یا «منافع اشخاص حقیقی و حقوقی خاص» را «خیانت» دانسته است.

با استفاده از گزارش روزنامه اعتماد، توئیتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG