لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

مرگ دانشمند نزدیک به حکومت سوریه در انفجار خودرو


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

رسانه‌های عربی منطقه روز یک‌شنبه گزارش دادند که دکتر عزیز اسبر، دانشمند ارشد در مرکز مطالعات صنایع نظامی سوریه، در انفجاری مهیب کشته شده است. نام ایران نیز در ارتباطبا دلایل این سوء قصد مطرح شده است.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از روزنامه الوطن، چاپ سوریه، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، این دانشمند پروژه‌های موشکی سوریه و راننده شخصی او شامگاه شنبه، ۱۳ مردادماه، در استان حماه در این کشور کشته شدند.

گزارش‌های انفجارِ منتهی به قتل این مقام ارشد علمی که از او به عنوان یک دانشمند وفادار به حکومت بشار اسد نام برده می‌شد هم از سوی شبکه های مخالف دولت دمشق و هم از سوی رسانه‌های عربی همسو با سوریه منتشر شده است.

العربیه وابسته به عربستان سعودی و المنار شبکه رسمی حزب الله لبنان که گزارش‌های آنها در رسانه های عبری اسرائیل نیز به گستردگی بازتاب یافت، نوشته اند که دکتر اسبر دقایقی بعد از خروج از خانه‌اش کشته شد.

به گفته شاهدان عینی، یک عابر نیز در محل انفجار در «دوار ربعو» به‌شدت زخمی شده که به بیمارستان انتقال یافته است.

این شاهدان انفجار را سنگین توصیف کرده و گفته اند که صدای آن در منطقه به خوبی شنیده شد و محل را تکان داد.

رویترز روز یک‌شنبه، ۱۴ مرداد، گزارش سوء قصد به دکتر اسبر را از جمله با استناد به بیانیه گردان‌های ابو عماره، شاخه نظامی گروه معارض سوری تحریرالشام، منتشر کرد.

این گروه از شورشیان سوری در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

رویترز دکتر اسبر را رئیس مصیاف معرفی کرده و یادآور شده که این مرکز مطالعات نظامی سوریه از نظر کشورهای غربی محل تحقیق و تولید جنگ‌افزار شیمیایی بوده و عنوان مرکز مطالعات، یک پوشش برای اهداف مورد نظر حکومت سوریه است.

اما وب‌سایت اطلاعاتی اینتلی تایمز که معمولا گزارش های خود را با استناد به منابع اطلاعاتی اسرائیلی و غربی می‌نویسد نوشته است که دکتر اسبر مهره شماره دو در مرکز مصیاف و رئیس «بخش ۴» ویژه تولید و تحقیقات بر روی راکت و موشک بود.

به ادعای اینتلی تایمز، دکتر اسبر با همکاری کارشناسان موشکی ایران در حال کار بر روی بخشی از پروژه های موسوم به «موسسه ۴ هزار» بود؛ این طرح انتقال مرکز مصیاف به «منطقه امن تری» را دنبال می کرد.

العربیه یادآور شده است که اسرائیل در چند سال اخیر بارها به مرکز مصیاف حمله هوایی کرده است، زیرا معتقد بود که نظامیان ایران در آن مستقر شده اند؛ آخرین حمله هوایی اسرائیل به مصیاف اواخر ماه گذشته میلادی رخ داد که رسانه های سوریه نیز خبر آن را منتشر کردند.

دولت سوریه و خبرگزاری رسمی آن هنوز به گزارش انفجارِ منجر به مرگ دکتر اسبر در شامگاه شنبه اشاره نکرده‌اند، اما روزنامه سوری الوطن، انگشت اتهام را متوجه اسرائیل کرده است.

اسرائیل و موساد در برابر این نوع گزارش ها سکوت می کنند.

منابع: خبرگزاری رویترز، الوطن
XS
SM
MD
LG