لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

رسانه‌های اسرائیل: حمله هوایی به کارخانه «محل فعالیت ایرانی‌ها» در سوریه


یک جت اف۱۵ اسرائیل
یک جت اف۱۵ اسرائیل

در پی یک حمله هوایی جدید منتسب به اسرائیل علیه یک کارخانه در سوریه، در حالی که وزارت امور خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل و شورای امنیت از اسرائیل شکایت کرده است، رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که ایرانی‌ها در کارخانه یاد شده فعالیت داشته‌اند.

همزمان یک ژنرال برجسته اسرائیلی همزمانی این حمله به سوریه را با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سفر به تهران، به عنوان اقدامی که حامل پیامی برای روسیه و ایران بوده‌است، مهم دانست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شامگاه چهارشنبه دهم آبان جنگنده‌های اسرائیلی از حریم هوایی لبنان با شلیک چهار فروند موشک، یک کارخانه در شهر حسیاء در استان حمص سوریه را منفجر کردند.

سوریه تأکید کرده‌است که کارخانه هدف قرار گرفته ماهیت غیرنظامی داشت و در زمینه تولیدات مس فعالیت می‌کرد.

ارتش و دولت اسرائیل در مورد حمله چهارشنبه‌شب سکوت کرده‌اند اما به گزارش جروزالم پست، ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات این کشور پنجشنبه گفت اگر سوریه به پدافند هوایی متوسل شود، اسرائیل آماده پاسخگویی است.

سخنان آقای کاتز بدون آنکه که مسئولیت کشورش در حمله چهارشنبه‌شب را به عهده بگیرد، واکنشی به این گزارش‌ها بود که ارتش سوریه در پی بمباران کارخانه حسیاء درصدد برآمد با شلیک موشک یکی از جنگنده‌های اسرائیلی را بر فراز لبنان ساقط کند اما ناکام ماند.

وب‌سایت وای.نت پنجشنبه یازدهم آبان نوشت، حمله جدید منتسب به اسرائیل همزمان با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سفر او به تهران صورت گرفت که در آن روز با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد و موضوع سوریه نیز از مسائل مطرح شده در این دیدارها بود.

ژنرال عاموس یادلین رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسش وای.نت در این زمینه که آیا همزمان شدن حمله به کارخانه حسیاء با حضور ولادیمیر پوتین در تهران، حامل یک پیام است؟، گفته‌است «ایران و روسیه دو بازیگر کلیدی در سوریه هستند و عاملی که حمله را انجام داده احتمالاً خواسته‌است یک پیام بدهد».

ژنرال یادلین که رئیس یک اندیشکده مطالعات امنیتی نیز هست، به وای.نت گفت: «یک روز پیش از حضور پوتین در تهران نیز حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با صالح العروری فرد شماره دوم حماس که هفته گذشته در صدر یک هیئت حماس به تهران رفته بود، ملاقات کرد».

اسرائیل به تازگی از پیوندهای حزب‌الله و حماس ابراز نگرانی می‌کند.

شبکه اول تلویزیون اسرائیل شامگاه پنجشنبه یازدهم آبان مدعی شد که صدای انفجارهای شدید از محل کارخانه بمباران شده در حسیاء تا ساعاتی بعد نیز در مرز لبنان شنیده می‌شد و «این شدت انفجاری می‌تواند نشان آن باشد که جنگ‌افزار و مواد انفجاری در کارخانه یاد شده بوده‌است».

این شبکه و چند رسانه اسرائیلی دیگر مدعی شده‌اند که کارخانه بمباران شده در یک دهه اخیر محل فعالیت مشترک شرکت‌های دولتی ایرانی با شرکت‌های خصوصی و دولتی سوریه بوده‌است.

وب‌سایت خبری وای.نت پنجشنبه نوشت که در چارچوب توافق‌های تجاری ایران و سوریه، ایرانی‌ها در محل کارخانه یادشده حضور داشته‌اند.

به نوشته وای.نت، از جمله شرکت خودروسازی سایپا که ۴۸ درصد سهام آن دولتی است، و ایران‌خودرو که شامل ۱۱۷ شرکت ایرانی است و سال‌های طولانی بخاطر حمایت از برنامه موشکی ایران زیر تحریم بود، فعالیت‌هایی در منطقه صنعتی بمباران شده سوریه داشته‌اند.

وای.نت بر اساس وبلاگ اطلاعاتی اینتلی تایمز نوشته‌است که سایپا صاحب هشتاد درصد از کارخانه سیووکو (SIVECO) مجتمع تولیدی مشترک ایران با یک شرکت خصوصی سوری به مالکیت سمیر حمشو است که مدل ایرانی خودروی کره جنوبی کیا را مونتاژ می‌کند.

سمیر حمشو از بازرگانان طراز اول سوری حامی حکومت بشار اسد تا اواخر دسامبر ۲۰۱۵ در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا بود اما نام او از این فهرست پاک شد.

به ادعای وای.نت، کارخانه‌های ایرانی دیگری نیز، از جمله در تولیدات پلاستیک و شیشه در منطقه بمباران شده حسیاء فعالیت دارند که بر اساس این ادعاها، از تولیدات کارخانه‌های شیشه در صنایع امنیتی و هوایی و موشک‌های کروز نیز استفاده می‌شود.

به نوشته وای.نت، کارخانه‌های فلزات که ایران در سوریه بر پا کرده‌است، می‌تواند «پوشش مناسبی» برای انتقال فلزات، موتور و محصولات الکترونیک و تقویت زیربنای تولیدات موشکی باشد.

ژنرال یادلین به وای.نت گفته‌است که اسرائیل بر اساس «خطوط قرمز» خود اقدام می‌کند و «همانگونه که منابع خارجی نیز گفته‌اند» اسرائیل از ماه گذشته با حمله به کارخانه تولید موشک‌های سوریه «خط قرمز تازه ای بر خطوط قرمز پیشین خود افزوده‌است».

ژنرال یادلین گفت، تا پیش از این خطوط قرمز اسرائیل این‌ها بود که «اجازه ندهد حزب‌الله از سوریه به مرز اسرائیل نزدیک شود؛ و هر نوع انتقال سلاح پیشرفته مانند موشک‌های دقیق و تجهیزات دفاع هوایی ساخت روسیه برای حزب‌الله را مورد حمله قرار دهد».

ژنرال یادلین در پی حمله هوایی منتسب به اسرائیل در هفت هفته پیش علیه مجتمع صنایع نظامی مصیاف در استان حماء که در شمار صنایع وابسته به سازمان تحقیقات صنایع نظامی سوریه بود، در توئیترش نوشت که این کارخانه محل تولید جنگ‌افزار شیمیایی و بمب‌های بشکه‌ای بود.

دراین میان، وزارت امور خارجه سوریه پنجشنبه یازدهم آبان در نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان خواهان بازخواست و محکوم کردن «رژیم اشغالگر» و اتخاذ «تدابیر فوری و قاطع» برای جلوگیری از تکرار این «تجاوزات» شد.

به گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، وزارت امور خارجه این کشور در نامه به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و فرانسوا دلاتر سفیر فرانسه که رئیس دوره‌ای شورای امنیت است، نوشت که تجاوزات اسرائیل در حالی تشدید شده که سوریه به پیروزی‌های نظامی تازه‌ای دست یافته‌است.

وزارت امور خارجه سوریه در این نامه‌ها جنگجویان داعش و جبهه النصره را «مزدوران» اسرائیل نامید و نوشت که اسرائیل با هدف بالا بردن روحیه تروریست‌های تکفیری این تعرض‌ها را افزایش داده‌است.

سوریه همچنین حمله چهارشنبه شب را با یکصدمین سالگرد «اعلامیه بالفور» که زمینه را برای تشکیل کشور اسرائیل فراهم کرد، مرتبط دانست.

XS
SM
MD
LG