لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

عمران خان در تهران: ترامپ از من خواسته است گفت‌وگوی ایران و آمریکا را تسهیل کنم


سفر امروز نخست وزیر پاکستان به تهران
سفر امروز نخست وزیر پاکستان به تهران

عِمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که به تهران سفر کرده روز یک‌شنبه گفت که در سفرش به نیوریورک رئیس جمهوری آمریکا از او خواست تسهیل‌کننده گفت‌وگو میان ایران و آمریکا باشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عمران خان در این باره گفته است: «در سفر نیویورک من با دونالد ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد تسهیل‌کننده دیالوگی بین ایران و ایالات متحده باشیم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم.»

او تأکید کرد: «دلیل اصلی سفر من و هیئت همراه این بود که نمی‌خواهیم درگیری جدیدی در این منطقه بروز کند.»

نخست‌وزیر پاکستان در سفر خود به تهران گفت که نهایت سعی خود را برای تسهیل برقراری گفت‌وگو بین ایران و عربستان انجام خواهد داد، و رئیس‌جمهور ایران نیز در نشست مشترک خبری با او گفت که «هر گونه حسن نیت و کلام طیب پاسخ شایسته و طیبی خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی، روز یکشنبه، ۲۱ مهر، در نشست خبری مشترک با عِمران احمد خان نیازی، اعلام کرد به نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است، «با چهره گشاده» با تلاش‌ها و حسن نیت او برای حل مشکلات منطقه مواجه خواهد شد.

وزارت خارجه پاکستان هدف از این سفر را «ارتقای صلح و امنیت در منطقه» اعلام کرده‌است.

دو مقام پاکستانی که نامشان ذکر نشده نیز پیش از این به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند، سفر عمران خان به تهران به دنبال درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از او برای میانجی‌گری انجام می‌شود و هدف او در این سفر تلاش برای کاهش تنش بین ایران و عربستان است.

در همین حال یک روز پیش از سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که جمهوری اسلامی آماده است با عربستان سعودی بر سر مسائل منطقه‌ای با میانجی و یا بدون میانجی گفت‌وگو کند.

نخست وزیر پاکستان در اردیبهشت ماه نیز به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرده بود.

روحانی: سرنخ‌های عامل حمله موشکی به نفتکش ایرانی را داریم

رئیس‌جمهور ایران در نشست مشترک با نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفت که «سرنخ‌های عامل حمله موشکی به نفتکش ایرانی را داریم که برای نخست‌وزیر پاکستان بیان کردیم».

آقای روحانی گفت که تحقیقات در این باره «تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن مسئله ادامه دارد».

در پی وقوع دو انفجار در نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی» احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

روز جمعه پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام مسئول ایرانی این گمانه را مطرح کرد که این نفتکش «از خاک عربستان سعودی» مورد اصابت موشک قرار گرفته باشد.

روز شنبه نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و علی ربیعی سخنگوی دولت ایران حادثه رخ داده برای این نفتکش را «شرارت در آبراه‌های بین‌المللی» و «حمله بزدلانه» خوانده‌اند و تهدید کرده بودند که این اقدام «بدون پاسخ نخواهد ماند».

با این حال گارد مرزی عربستان سعودی روز شنبه، ۲۰ مهرماه، تلویحاً هر گونه حمله به این کشتی را رد کرده‌است.

در اطلاعیه این گارد اعلام شده نفتکش ایرانی سابیتی، با وجود اینکه اعلام کرده بود که «آسیب» دیده‌است، ولی سامانه ردیابی‌اش را خاموش کرد و به مسیرش ادامه داد.

حادثه یاد شده تقریباً یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که به تأسیسات آرامکو در عربستان سعودی و در اردیبهشت‌ماه امسال به چند نفتکش خارجی در آب‌های امارات متحده عربی حمله شد. ریاض و واشینگتن انگشت اتهام دربارهٔ عامل این حملات را به سوی ایران نشانه رفته‌اند ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده‌است.

منابع: ایرنا، تسنیم و رویترز / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG