لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

پوتین و تیموشنکو برای انتقال گاز به توافق رسیدند


پوتین و تیموشنکو درباره کلیات یک توافق برای از سرگیری انتقال گاز با یکدیگر به توافق رسیدند
پوتین و تیموشنکو درباره کلیات یک توافق برای از سرگیری انتقال گاز با یکدیگر به توافق رسیدند
ولادیمیر پوتین و یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیران روسیه و اوکراین، پس چندین ساعت مذاکره که تا بامداد یکشنبه به طول کشید، سرانجام اعلام کردند که درباره کلیات یک توافق برای از سرگیری انتقال گاز با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، اعلام کرد برپایه این توافق بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین برای سال جاری میلادی ۲۰ درصد کمتر از خریداران اروپایی خواهد بود و درمقابل اوکراین نیز برای انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی حق ترانزیت خود را افزایش نخواهد داد.

به گفته سخنگوی ولادیمیر پوتین، اوکراین پذیرفته است که از سال ۲۰۱۰ گاز صادراتی روسیه را هم قیمت دیگر مشتریان اروپایی خریداری کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، همچنین گفت که سران مسکو و کی‌یف به دو شرکت «گازپروم» روسیه و «نفت وگاز» اوکراین دستور داده‌اند که برپایه مذاکره‌های انجام شده، توافقنامه‌ای رسمی به امضا برسانند و پس از آن جریان گاز به اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی از سر گرفته شود.

روسیه در روز نخست ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ گاز صادراتی خود به اوکراین را به دلیل بدهی‌های کی‌یف و نرسیدن به توافقی درباره نرخ‌های جدید قطع کرد.

جنگ قدرت در اوکراین و ابهام در توافق با روسیه

در حالی که ولادیمیر پوتین از اقتدار کامل برای امضای چنین توافقنامه‌هایی برخوردار است، اما لیونا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین، از چنین اقبالی برخوردار نیست.

برای نمونه سال گذشته نیز لیونا تیموشنکو در مسکو با ولادیمیر پوتین در مورد انتقال گاز به یک توافق دست یافته بود کهبا وتوی ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهوری اوکراین و رقیب سیاسی خانم تیموشنکو مواجه شد.

در ۱۲ ماه اینده اوکراین انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد و انتظار می‌رود نخست‌وزیر نیز یکی از کاندیدا‌ها باشد.

اتهام دزدی به اوکراین

پس از قطع گاز صادراتی به اوکراین در روز نخست ماه ژانویه امسال، روسیه کی‌یف را متهم کرد که از لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا دزدی می‌کند.

در پی این اتهام، روسیه جریان گاز را در روز هفتم ژانویه قطع کرد و در نتیجه بسیاری از کشورهای مرکز، شرق و جنوب شرقی اروپا در اوج سرما بدون گاز ماندند. خطوط لوله گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین می‌گذرد.

پیش از توافق نخست‌ویران روسیه و اوکراین، شرکت دولتی گازپروم روسیه از کی‌یف خواسته بود که قرارداد جدیدی امضا کند که برپایه آن بهای گاز صادراتی به اوکراین با ۱۷۹ دلار افزایش به ۴۵۰ دلار افزایش در هر هزار متر مکعب می‌رسد؛ این همان قیمتی است که دیگر کشورهای اروپایی از روسیه گاز خریداری می‌کنند.

اما اوکراین که بدترین دوران رکورد اقتصادی خود را در ۱۰ سال گذشته تجربه می‌کند اعلام کرده بود که نمی‌تواند چنین بهایی را پرداخت کند.
XS
SM
MD
LG