لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

سرقت آثار باستانی ایران و بی‌تفاوتی مردم


جنگ فرهنگی:
«جنگ فرهنگی» را روزهای جمعه هر هفته، بعد از خبرهای ساعت هفت و نيم شب به وقت تهران می توانيد از «راديو فردا» بشنويد. باز پخش اول اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها ( ۳۰ دقيقه پس از نيمه شب جمعه) و باز پخش دوم روز شنبه در مجله نيمروزی بعد از خبرهای ساعت ۱۳ خواهد بود.

ای‌ميل جنگ فرهنگی:

Farhang@Radiofarda.com

شماره پيامک‌گیر:

۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵

شماره تلفن پيام‌گير:

۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴
در هفته نخست بهمن، پس از آن كه هيات اكتشاف و حفارى سازمان ميراث فرهنگى موفق به كشف گورى در نزديكى تخت جمشيد -مشهور به شهر پارسه- شد، افراد ناشناس تنها پس از یک شب به محل اکتشاف دستبرد زدند.

يک ماه پيش از اين واقعه نيز خبرگزارى مهر در گزارشى مستند از تخريب‌هاى جدى در جريان بازسازى آرامگاه كوروش در پاسارگاد خبر داده بود.

به همين مناسبت رادیو فردا با دكتر رضا مرادى غياث‌آبادى كارشناس، نويسنده و محقق ميراث فرهنگى، گفت‌و‌گو كرده و وضعيت اين آثار را از ديد اين كارشناس بررسی کرده‌ است.

دكتر مرادى معتقد است بى‌تفاوتى افكار عمومى در ايران به سرنوشت آثار مهم تاريخى كه به طور مدام در معرض تخريب قرار دارند، بيش از پرداختن به سرقت چنين ظرفى براى او نگران كننده است.

به اعتقاد اين متخصص، به دليل كمبود جدى كارشناسان زبده ميراث فرهنگى، فقدان امكانات آزمايشگاهى و عدم گزارش‌هاى شفاف در باره اكتشافات رسمى در ايران از سوى سازمان ميراث فرهنگى، بهتر است كه در شرايط فعلى و تا فراهم شدن امكانات لازم، به منظور نجات اين آثار، از هرگونه حفارى در ايران جلوگيرى شود.

انتشار دو مجموعه شعر از محمد حقوقى

در این برنامه همچنین به مناسبت انتشار دو مجموعه شعر از محمد حقوقى در هفته گذشته، درباره اين شاعر و شعرهايش با فرج سركوهى روزنامه‌نگار و منتقد ادبى، گفت‌وگو کردیم.

پای سخن داریوش

و گفت و گويى نيز مى شنويم با داريوش، خواننده سرشناس موسيقى پاپ ايران، در باره مافياى شركت‌هاى ضبط و پخش و رعايت نكردن كپى‌رايت از سوى طرفدارانش.

در عين حال مرورى داشته‌ايم بر خبرهايى درباره كانديداهاى اسكار و كانديداهاى بفتا ۲۰۰۹، خبرى از يک نمايشگاه نقاشى ديدنى در تهران؛ گزارشى از فستيوال فيلم ساندنس و ...
XS
SM
MD
LG