لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

برادعی: بوش مقصر بن‌بست در برنامه اتمی ایران است


محمد البرادعی به همراه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در مجمع اقتصادی داووس
محمد البرادعی به همراه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در مجمع اقتصادی داووس
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک‌شنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشینگتن پست مقصر هر گونه بن‌بست در مساله پرونده هسته‌ای ایران را «دولت جرج بوش» اعلام کرد.

محمد البرادعی در عین حال که بار دیگر ایران را به همکاری با آژانس فراخواند گفت دولت بوش به دلیل این که از آغاز گفت‌وگو با ایران سر باز زد، مسئول هر گونه بن‌بست در این مساله است.

او از سوی دیگر دولت جدید آمریکا را به دلیل دادن پیشنهاد «گفت‌وگوی مستقیم به جمهوری اسلامی بدون پیش‌شرط ستود.

آقای برادعی معتقد است هنوز زمان فراوانی «برای مشارکت دادن ایران به جای منزوی ساختن بیشتر آن و رفع نگرانی‌ها وجود دارد».
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی از تحلیل‌گران غربی می‌گوید ایران تا اواخر سال جاری میلادی آن قدر اورانیوم غنی‌شده خواهد داشت که بتواند سلاح اتمی بسازد. اما ایران می‌گوید اورانیوم را فقط تا سطحی غنی می‌کند که برای مصارف غیرنظامی مورد نیاز است.

بنا بر آخرین گزارش آژانس انرژی اتمی که در نوامبر سال گذشته میلادی منتشر شد ایران در سال جاری قصد نصب سه هزار سانتریفیوژ دیگر را دارد. ایران در گذشته نیز ۳۸۰۰ سانتریفیوژ نصب کرده است که اکنون برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند.

اما آقای البرادعی معتقد است هنوز زمان فراوانی «برای مشارکت دادن ایران به جای منزوی ساختن بیشتر آن و رفع نگرانی‌ها وجود دارد».

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت بر اساس حدس‌ها و تخمین‌های موجود «هنوز دو تا پنج سال دیگر وقت داریم» تا ایران قابلیت ساخت سلاح اتمی را به دست آورد.

محمد البرادعی افزود: «این مساله مایه نگرانی هست، اما نباید نگرانی‌ها را بزرگ جلوه داد.»

آقای البرادعی می‌گوید ایران با این فرض که در پی ساخت سلاح اتمی باشد پس از به دست آوردن اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز با موانع سیاسی و فنی بیشتری برای رسیدن به این هدف روبه‌رو خواهد بود.

به گفته او، ایران برای آن که بتواند به ساخت سلاح اتمی برسد باید بازرسان آژانس انرژی اتمی را رد کند، معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را ترک کند، و شکل تولید خود را عوض کند تا بتواند اورانیوم را به درجه بالایی برساند که به عنوان سوخت بمب اتمی لازم است.

آژانس انژی اتمی، بر بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، برای بررسی ابعاد نظامی آن نظارت دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به دلیل فعالیت‌های اعلام‌نشده‌اش در گذشته و عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم، چندین بار تحریم کرده است.

XS
SM
MD
LG