لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

« سال ۲۰۰۹ برای برنامه اتمی ايران تعيين کننده است»


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز جمعه گفت : سال ۲۰۰۹ برای برنامه هسته ای ايران تعيين کننده خواهد بود و تهران باید درباره رویارویی یا مذاکره با جامعه بین المللی تصمیم بگیرد.

آقای سارکوزی که در نشست سالانه درباره سياست خارجی در پاريس سخنرانی می کرد، تاکيد کرد: آژانس بين المللی انرژی اتمی بر افزايش روز افزون نگرانی ها درباره برنامه غنی سازی ايران تاکيد کرده است و «همه می دانند اين برنامه اهداف غير نظامی ندارد.»

رييس جمهوری فرانسه همچنين افزود:«زمان آن فرا رسيده است تا رهبر ان ايران دست به انتخاب بزنند: يا راه يک رويارويی جدّی با جامعۀ بين المللی را در پیش بگیرند، يا ،همانگونه که فرانسه خواهان است، ما عاقبت {درادامه} مذاکرات طولانی پنج سال گذشته به راه حلی دست خواهيم يافت.»

فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵ طی سال های اخير کوشيده اند تا از طريق ارائه مشوق ها و تحريم ها ايران را به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند.

ايران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و و غنی سازی اورانيوم را با هدف توليد سوخت هسته ای برای نيروگاه بوشهر انجام می دهد. اين در حالی است که برخی کشورهای غربی می گويند ماهيت برنامه هسته ای ايران نظامی است و اين کشور در صدد توليد سلاح اتمی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل خودداری ايران از توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم از سال ۲۰۰۶ تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه تهران تصويب کرده است. به رغم اين قطعنامه ها ايران همچنان به توسعه برنامه غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.

آقای سارکوزی همچنين تاکيد کرد: کشورهای ۱+۵ خواهان «گفت وگوی باز و مستقيم » با تهران هستند.

رييس جمهوری فرانسه تاکيد کرد امکان دستيابی توافق وجود دارد و «اکنون بر عهده رهبری ايران تا تصميم بگيرد.»

در همین زمینه، باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا هفته گذشته در گفت و گو با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» آمريکا از رویکرد تازه دولت آینده این کشور در قبال ایران خبر داده بود.

آقای اوباما گفته بود که در دولت جديد خواهان گفت و گو و ارائه مشوق های بيشتر به ايران است تا اين کشور را قانع سازد تا از دست برنامه غنی سازی اورانيوم بردارد.

اين برنامه که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد می تواند برای توليد سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گيرد. جمهوری اسلامی ايران می گويد که تعليق غنی سازی اورانيوم «خط قرمز» اين کشور است.

رييس جمهور منتخب آمريکا در عين حال گزينه تشديد فشارهای سياسی و اقتصادی بر ايران را مورد تاکيد قرار داده و گفته بود: دولت او سياست تشويق و تنبيه ايران را در قبال برنامه هسته ای اين کشور تشديد خواهد کرد
XS
SM
MD
LG