لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

انتخابات اسرائیل برگزار شد


سربازان اسرائیلی از حوزه‌های رای‌گیری مراقبت می‌کنند
سربازان اسرائیلی از حوزه‌های رای‌گیری مراقبت می‌کنند
انتخابات کنست، پارلمان اسرائیل، ازساعت هفت بامداد روز سه‌شنبه، به وقت اسرائیل (هشت و نیم بامداد ایران)، در حوزه‌های رأی‌گیری آغاز شد.

انتخابات برای گزینش ترکیب هجدهمین دوره کنست برگزار می‌شود. دوره هفدهم به طور زودهنگام، با رأی اکثریت نمایندگان منحل شد و چهار سال خود را تکمیل نکرد.

طی شصت سال موجودیت کنست تنها در چند مورد عمر چهارساله یک دوره کنست، و همچنین دوره چهارساله دولت برگزیده آن، طی شده است.

رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات در این دوره، به دلیل عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، بسیار کوتاه بود.

پارلمان اسرائیل، کنست، ۱۲۰ کرسی دارد و طبق قانون، شمار کرسی‌ها هیچ‌گاه همپای افزایش جمعیت بیشتر نمی‌شود.

یهودیان و اعراب تابع اسرائیل حق رأی دارند اما اعراب تابع شرق اورشلیم، علی‌رغم داشتن شناسنامه اسرائیلی، در انتخابات کنست رأی نمی‌دهند.

طی ۶۰ سال دوره‌های کنست، هیچ‌گاه یک حزب نتوانسته است به تنهایی اکثریت مطلق آرا را به دست بیاورد و از همین رو، همواره دولت‌ها با ائتلاف تشکیل شده است. حزب قدیمی کارگر، با مشی سوسیالیستی، در اوج قدرت خود تنها ۴۴ کرسی داشت.

در دوره کنونی کنست نیز حزب کادیما ۲۹ کرسی، حزب کارگر ۱۹ کرسی، و لیکود تنها ۱۲ کرسی داشتند. کادیما و کارگر دو پایه اصلی ائتلاف دولت کنونی بودند و حزب لیکود نیز در اپوزیسیون بود.

گمانه‌ها و شگفتی‌سازها

طبق قانون اسرائیل، انتشار نظرسنجی‌ها از سه روز مانده به انتخابات ممنوع است؛ اما تحلیلگران تاکید دارند که رقابت میان دو حزب لیکود و کادیما بسیار نزدیک است و هرچند لیکود پیشتاز است اما کادیما فاصله‌ای کوتاه با آن دارد.
حزب شگفت‌انگیز انتخابات این دوره حزب «ایسرائیل بیتینو» [اسرائیل خانه ماست] به رهبری آویگدور لیبرمن، یک مهاجر روسی‌تبار و طرفدار شیوه‌های افراطی، است.


بنیامین نتانیاهو با «اطمینان» از پیروزی‌اش در این انتخابات، از هم اکنون به ترکیب دولت خود پرداخته است اما خانم لیونی، رهبر کادیما، نیز اعتماد به نفس زیادی نشان می‌دهد.

حزب کارگر، به رهبری اهود باراک، امیدوار است که با کسب ۲۰ کرسی بتواند دست‌کم پست وزارت دفاع را حفظ کند.

حزب شگفت‌انگیز انتخابات این دوره حزب «ایسرائیل بیتینو» [اسرائیل خانه ماست] به رهبری آویگدور لیبرمن است. این حزب برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ وارد عرصه سیاسی اسرائیل شد.

آویگدور لیبرمن یک مهاجر روسی‌تبار و طرفدار شیوه‌های افراطی است که توانسته است در رقابت‌های کنونی نظر مردم را، که از نبود امنیت و حملات راکتی شکایت می‌کنند، جلب کند.

نظرسنجی‌ها می‌گوید ممکن است حزب لیبرمن سومین حزب این دوره باشد و از حزب کارگر پیشی بگیرد.

«جنگ غزه و لزوم تأمین امنیت مردم جنوب اسرائیل و جلوگیری ازحملات راکتی» و همچنین «مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران» دو موضوع اساسی در برنامه‌های تبلیغاتی رهبران همه احزاب عمده بوده است.

مسائل اقتصادی و اثرگذاری‌های ناشی ازبحران جهانی اقتصاد در برنامه‌های تبلیغاتی آنها کمترین توجه را یافت.

نتایج غیررسمی انتخابات اسرائیل تا بامداد چهارشنبه اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG