لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

نماینده ویژه اوباما وارد پاکستان شد


آصف علی زرداری (راست) و ریچارد هالبروک (چپ)
آصف علی زرداری (راست) و ریچارد هالبروک (چپ)

ريچارد هالبروک نماينده ويژه باراک اوباما -رئيس جمهوری آمريکا- در امور پاکستان و افغانستان، سفر سه روزه خود به پاکستان را روز سه شنبه، با ورود به اسلام آباد آغاز کرد.

ريچارد هالبروک اعلام کرده که می خواهد با رهبران پاکستان ديدار کرده و به «سخنان آنها گوش داده و از آنها ياد بگيرد».

آمريکا بارها از پاکستان انتقاد کرده است که نيروهای اين کشور به اندازه کافی به شورشيان اسلام گرا در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان حمله نمی کنند.

به گزارش روزنامه آمريکايی «کريستين ساينس مانيتور»، آقای هالبروک قرار است در نخسنين روز سفر خود با آصف علی زرداری، رئيس جمهور، شاه محمود قريشی ، وزير امور خارجه و اشفق کيانی، فرمانده ارتش پاکستان ديدار و گفت و گو کند.

مقامات پاکستانی نيز می خواهند نگرانی های خود را در مورد «جنگ با تروريسم» آمريکا با آقای هالبروک در ميان بگذارند.

پاکستان به شدت از حملات هوايی و موشکی آمريکا به مناطق مرزی اين کشور انتقاد کرده است. ارتش آمريکا می گويد که اين کشور پايگاه های طالبان و شبه نظاميان القاعده را هدف قرار می دهد.

ريچارد هالبروک زمانی وارد پاکستان می شود که ارتش اين کشور مواضع شبه نظاميان اسلام گرا را در مناطق قبیله‌نشين را -به خصوص در دره سوات در ۱۰۰ کيلومتری اسلام آباد- مورد حمله قرار داده است.

سازمان ملل متحد روز سه شنبه هشدار داد، که نبردهای سنگين در اين منطقه می تواند موجب آوارگی بيش از ۶۰۰ هزار نفر شود.

به گزارش رویترز، نماینده ویژه اوباما همچنین با هلیکوپتر به منطقه ای در شمال غربی پاکستان سفر کرده و با مقامات نظامی پاکستانی دیدار کرده است.

در این منطقه ارتش پاکستان با شبه نظامیان اسلام گرا می جنگد.

س از براندازی حکومت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به دست نيروهای نظامی آمريکا، بسياری از شبه نظاميان طالبان به پاکستان گريختند و از آنجا به حملات خود به نيروهای آمريکا و ناتو در افغانستان ادامه می دهند. طالبان در خود افغانستان نیز مسئولیت بسیاری از بمب‌گذاری ها و حملات به نیروهای امنیتی افغانستان را بر عهده گرفته اند.

آقای اوباما به عنوان رئيس جمهور جديد ايالات متحده، حل مسئله افغانستان را يکی از ارکان کليدی سياست خارجی خود قرار داده، ريچارد هالبروک نيز در کنفرانس امنيتی مونيخ اعلام کرد که نبايد دو مسئله افغانستان و پاکستان را از يکديگر جدا دانست.

ريچارد هالبروک در زمان رياست جمهوری بيل کلينتون و تنش های کوسوو، نمايندگی کاخ سفيد در منطقه بالکان را بر عهده داشت.

XS
SM
MD
LG