لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

حمله‌های انتحاری در افغانستان و نگرانی از ادامه آن‌ها


امدادگران در حال خارج کردن زخمی‌ها و کشته‌شده‌گان حملات امروز از وزارت دادگستری افغانستان
امدادگران در حال خارج کردن زخمی‌ها و کشته‌شده‌گان حملات امروز از وزارت دادگستری افغانستان
بر اثر حملات انتحاری مردان مسلح، بیش از ۱۰ تن در کابل پایخت افغانستان کشته و مجروح شده‌اند. این حملات، امروز در سه نقطه مختلف در کابل، پایخت افغانستان، انجام شده است. وزارت دادگستری افغانستان که در فاصله ۵۰ متری ارگ ریاست جمهوری این کشور قرار دارد، از اهداف اصلی حمله کننده‌گان انتحاری بوده است.

تا هنوز آمار دقیقی از قربانیان حملات انتحاری امروز در دست نیست. در عین حال از سرنوشت وزیر دادگستری افغانستان و کارمندان ارشد این وزارت اخبار ضد و نقیضی نشر می‌شود. اما آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر دادگستری همراه با جمعی از کارمندان ارشد این وزرات‌خانه، در طبقه چهارم ساختمان وزارت گیر مانده‌اند.

یک مقام امنیتی افغان که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفت که یک تن از انتحارکننده‌گان [حمله‌کنندگان] در داخل وزارت دادگستری افغانستان مواد انفجاری را که به خود بسته بود، انفجار داده است‌ [منفجر کرده است]. او تصریح کرد که سه فرد انتحار کننده ای دیگر در داخل وزارت دادگستری حضور دارند و چند تن از ماموران دولتی را گیروگان گرفته اند.

اما در حمله جداگانه که چندین انتحارکننده دیگر بر دفتر ریاست عمومی زندان‌های افغانستان در ناحیه ۱۱ شهر کابل انجام داده، بیش از ۱۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. شمار دقیق حمله‌کنندگان انتحاری به دفتر ریاست زندان‌های افغانستان نیز در دست نیست.

با این حال مقام‌های امنیتی افغان از کشته شدن یک انتحارکننده در دروازه ورودی وزارت آموزش و پرورش افغانستان خبر داده‌اند. این مسئولان گفته‌اند، که انتخارکننده قبل از حمله به دست نیروهای امنیتی افغان کشته شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در تماس با رسانه‌ها در ساعات اولیه پس از حملات انتحاری، مسئولیت حملات امروز بر کابل را برعهده گرفته است.

با این حال نیروهای امنیتی افغان، وزارت دادگستری و وزارت دارایی افغانستان را که در جوار همدیگر قرار دارند محاصره کرده‌اند.

مسئولان امنیتی بیم از آن دارند که انتحارکننده‌گان بیشتری در صدد حملات انتحاری بیشتری باشند.

این اولین بار است که پس از حمله بر هوتل [هتل] پنج ستاره "کابل سرینا" در مرکز شهر کابل، انتحارکننده‌گان به صورت گروهی و مسلحانه بر مراکز عمده و مهم حمله می‌کنند.
XS
SM
MD
LG