لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

لاوروف: سپر موشکی ربطی به برنامه اتمی ایران ندارد


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه ضمن استقبال از پیشنهاد ایالات متحده برای بازبینی در سپر دفاع ضدموشکی در اروپای شرقی گفت: « این مساله به برنامه هسته‌ای ایران وابسته نیست.»

معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه از تمایل این کشور برای کند کردن روند سامانه دفاع موشکی در صورتی خبر داد که «روسیه به رفع تهدید ایران و کره شمالی کمک کند».

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی هر گونه ارتباط میان ایران و سامانه دفاع موشکی را رد می‌کند و می‌گوید: «ما بارها گفته‌ایم که بر اساس نظر حرفه‌ای و کارشناسی ما این سامانه هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد.»

با این حال آقای لاوروف در این مصاحبه و مصاحبه‌ای دیگر با مجله آلمانی‌زبان اشپیگل تاکید کرد که آغوش روسیه به روی گفت‌وگو با ایالات متحده باز است.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در مسکو گفت: «اگر از راه دیپلماسی قوی با روسیه و دیگر کشورهایی که با ما همکاری می‌کنند بتوانیم تهدید را کم یا حذف کنیم، بدیهی است که چنین شیوه‌ای در نگاه ما به دفاع موشکی موثر است.»

آقای لاوروف در این مصاحبه و مصاحبه‌ای دیگر با مجله آلمانی‌زبان اشپیگل تاکید کرد که آغوش روسیه به روی گفت‌وگو با ایالات متحده باز است.
سرگی لاوروف همچنین از اشاره‌های دولت باراک اوباما به گفت‌وگو با ایران استقبال کرد و از این که «باراک اوباما و گروهش از لزوم نگاهی تازه به این وضعیت حرف می‌زنند» ابراز خوشحالی کرد.

منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای، افغانستان و اقتصاد جهانی از جمله موضوعاتی است که به گفته ویلیام برنز می‌تواند محور مناسبات واشینگتن و مسکو باشد.

واشینگتن می‌گوید سپر دفاع موشکی برای مقابله با کشورهایی چون ایران است، اما روسیه این ادعا را رد می‌کند و هدف از این سامانه دفاعی را مسکو می‌داند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، روسیه نیز تهدید کرده بود اگر واشینگتن این طرح را متوقف نکند موشک‌های کوتاه-برد اسکندر را در مرز لهستان مستقر خواهد کرد.

روسیه و ایالات متحده در این مورد اتفاق نظر دارند که در صورت دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای امنیت جهان به خطر خواهد افتاد، اما بر سر این که آیا ایران به دنبال تسلیحات اتمی است به توافق نرسیده‌اند.

جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آمیز و به‌ویژه تامین انرژی دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG