لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

ایران: به حاکمیت بحرین احترام می‌گذاریم


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «ایران به هیچ کشوری چشم ندارد.»
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «ایران به هیچ کشوری چشم ندارد.»
یک روز پس از اعتراض بحرین به گفته‌های یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی، که «ناقض حق حاکمیت بحرین» تلقی شد، و پس از متوقف شدن گفت‌وگوهای گازی میان دو کشور، جمهوری اسلامی اعلام کرد به حاکمیت و استقلال کشور بحرین احترام می‌گذارد و «به همسایگان خود چشم ندارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنج‌شنبه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «موضع ما نسبت به بحرین روشن است. ما همواره گفته‌ایم که به حاکمیت و استقلال تمامی کشورهای همسایه خود در منطقه، به ویژه بحرین، احترام می‌گذاریم.»
روز چهارشنبه بحرين در اقدامی که اعتراض به گفته‌های علی‌اکبر ناطق نوری قلمداد شد، گفت‌وگوهای مربوط به واردات گاز از ايران را متوقف کرد و هیأت اعزامی خود را از ایران به منامه فراخواند.

علی‌اکبر ناطق نوری، رئيس بازرسی ويژه دفتر رهبری ايران، روز ٢٢ بهمن، در سخنرانی خود در شهر مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوی يک استان ما که امروز کشوری به نام بحرين شده است از دست ما گرفته شد».

آقای ناطق نوری همچنین گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماينده داشت».

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت: «ایران به هیچ کشوری چشم ندارد. این هیاهو را رسانه‌ها به راه انداخته‌اند. ناطق نوری اشاره‌ای به بحرین نداشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در این مصاحبه گفت:‌ «ایشان در سخنرانی خود در مشهد به پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و آن را با دوران پیش از انقلاب مقایسه کرده است. مطلقا در باره موضوعات جهانی، منطقه‌ای یا سیاسی حرفی نزده است.»

اما پارلمان بحرین روز چهارشنبه بدون اشاره مستقیم، گفته‌های «غیرمسئولانه» را محکوم کرد و از ایران خواست تا به «تمامی اظهار نظرهای اشتباه که کمکی به بهبود روابط دوجانبه، منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه‌ای دو کشور نمی‌کند پایان دهد».

حسن قشقاوی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ در گفت‌وگوی خود با العالم، شبکه عربی‌زبان ایران، همچنین گفته است که برخی رسانه‌ها‌ «به منازعات قدیمی مرزی روی آورده‌اند که به صلاح ملت‌ها و برادری و دوستی کشورهای منطقه نیست.»

پیش از این روزنامه «الایام»، چاپ منامه، خبر داده بود که هیأت بحرینی که برای گفت‌وگوهای مربوط به واردات گاز به ایران رفته بود به منامه فراخوانده شده است.

روابط دیپلماتیک بین ایران و بحرین در سال‌های اخیر با تنش‌هایی همراه بوده است. در خرداد ۱۳۸۶ حسين شريعتمدارى، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه مطبوعاتى كيهان، درسر مقاله‌ای نوشته بود که بحرين جزو خاک ايران بوده و مردم ايران می‌توانند خواهان بازگشت آن به ايران شوند.

اما در آن زمان، و در پی به سردی گراییدن روابط دو کشور، منوچهر متكى وزير خارجه ايران با سفر به منامه موضع رسمى جمهوری اسلامی را مبنى بر احترام به «استقلال و حاکمیت بحرین» اعلام کرد.

اعلام همبستگی عربی با بحرین

شماری از رسانه‌های عربی گزارش کرده‌اند سفر اخیر رهبران کشورهای عربی به بحرین برای اعلام همبستگی با آن کشور در برابر ایران بوده است.

روز دوشنبه حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، در سفری کوتاه وارد منامه، پایتخت بحرین، شد و با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، نیز روز چهارشنبه وارد بحرین شد. خبرگزاری فرانسه هدف از سفر ملک عبدالله را «اعلام همبستگی اردن با بحرین» گزارش کرده است.

بحرین عضو شورای همکاری خلیج فارس است و ناوگان پنجم آمریکا نیز در آن کشور استقرار دارد. بحرین از آمریکا خواسته است امنیت تنگه هرمز را برعهده گیرد.
XS
SM
MD
LG