لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

«گروه هالیوودی از ملت ایران عذرخواهی کند»


دیدار آنت بنینگ و الفری وودارد، بازیگران هالیوودی، با فاطمه معتمدآریا و بهاره رهنما در موزه سینما در تهران
دیدار آنت بنینگ و الفری وودارد، بازیگران هالیوودی، با فاطمه معتمدآریا و بهاره رهنما در موزه سینما در تهران

مشاور محمود احمدی‌نژاد در امور هنری روز یک‌شنبه گفت که «مسئولان سینمایی تنها موقعی حق دارند» با سینماگران هالیوود دیدار کنند که آنها «به خاطر توهین‌هایی که به ملت ایران روا داشته‌اند عذرخواهی کنند.»

جواد شمقدری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فیلم‌هایی چون «بدون دخترم هرگز»، «۳۰۰» و «کشتی‌گیر» را نمونه‌های فاحش «خشم و نفرت پشت‌صحنه‌گردانان هالیوود از ملت بزرگ ایران» دانست.

مشاور رئیس جمهوری ایران در امور هنری با اشاره به گروهی از بازیگران و دست‌اندرکاران هالیوود که به گفته وب‌سایت خانه سینمای ایران روز جمعه وارد ایران شده‌اند گفت مسئولان سینمایی ایران قبل از عذرخواهی رسمی نباید با این افراد «هیچ دیداری داشته باشند.»

جواد شمقدری در حالی اظهارنظر کرده است که روز یک‌شنبه این گروه از دست‌اندرکاران هالیوود شامل آنت بنینگ، بازیگر سرشناس فیلم‌هایی چون «زیبایی آمریکایی» و «والمونت» از موزه سینما در تهران بازدید و با جمعی از بازیگران و دست‌اندرکاران سینمای ایران از جمله فاطمه معتمدآریا دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گفته وب‌سایت خانه سینمای ایران، این گروه هالیوودی روز شنبه نیز با گروهی از هنرمندان ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.

این گروه ۹ نفره که به گفته خبرگزاری آلمان برای پروژه‌ای خصوصی و برگزاری سمینارهای آموزشی در رشته‌های مختلف چون کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی به ایران رفته‌اند، علاوه بر خانم بنینگ شامل سید گنیس، مدیر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (آکادمی اسکار یا با حروف اختصاری امپاس)، ویلیام هوربرگ، تهیه‌کننده، و تام پالک، مدیر سابق کمپانی یونیورسال پیکچرز، است.

آنت بنینگ در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی در موزه سینما ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران گفت که آن چه تاکنون در ایران دیده «بسیار مثبت و بسیار فراتر از انتظارش» بوده است.

آقای شمقدری همچنین اظهار اطلاع کرده است که هالیوود «همین الان هم در حال ساخت فیلم‌های دیگری با هدف توهین و تهمت به ملت ایران» است، اما به منبع خبر خود و مشخصات این فیلم‌ها اشاره نکرده است.

آنت بنینگ در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی در موزه سینما با ابراز خوشحالی از سفر به ایران گفت آنچه در ایران دیده «بسیار مثبت و بسیار فراتر از انتظارش» بوده است.

پیشتر شان پن، بازیگر سرشناس آمریکایی، در سال ۲۰۰۵ ، برای نوشتن گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری ایران برای روزنامه سن‌فرانسیسکو کرانیکل به ایران آمد، اما سفر گروهی چنین بزرگ از هالیوود به ایران تاکنون به‌ندرت اتفاق افتاده است.

خبرگزاری آلمان از قول تحلیل‌گران ایرانی نوشته است که سفر این گروه به ایران را می‌توان «بخشی از سیاست تازه دولت باراک اوباما در برقراری رابطه مستقیم با ایران دانست.» آقای اوباما از زمان مبارزات انتخاباتی خود به مذاکره و برقراری رابطه با ایران «بدون پیش‌شرط» تاکید کرده است.

این در حالی است که ایران ماه گذشته از دادن روادید ورود به کشور به تیم بدمینتون زنان آمریکا که برای شرکت در مسابقات دعوت شده بودند خودداری کرد.

دو کشور ایران و ایالات متحده از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ و به گروگان گرفته شدن کارکنان سفارت آمریکا در تهران به مدت ۴۴۴ روز با یکدیگر رابطه دیپلماتیک مستقیم نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG