لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

واکنش‌ها به گفته‌های مالن در مورد توان هسته‌ای ایران


دریاسالار مالن؛ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مالن؛ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
تازه‌ترین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد توان هسته‌ای ایران واکنش‌هایی را در میان رسانه‌های مختلف بین‌المللی برانگیخته است.

مایکل مالن، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به تلويزيون سى‌ان‌ان گفت که ایالات متحده معتقد است ایران، هم اکنون، به مقدار کافی اورانیوم در اختیار دارد که بتوان با فرآوری بیشتر، از آن در ساخت یک بمب اتمی استفاده کرد.

از سوی دیگر، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، در اظهار نظری در شبكه تلويزيونى «ان بى سى» گفته، ایران تا رسیدن به توان ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

این در حالی است که محمد البرادعى، مديركل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى هفته پیش و در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد: ايران غنى‌سازى را متوقف نكرده و گرچه به تعهدات خود درباره اجازه بازديد به بازرسان آژانس عمل کرده است، اما درباره سؤالات مطرح درباره فعاليت‌های گذشته هسته‌ای خود همکاری نمی‌کند.

در واکنش به این اظهارات، نیویورک تایمز به نقل از مایکل مالن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريكا، می‌نویسد ایالات متحده معتقد است ایران، هم اکنون، به مقدار کافی اورانیوم در اختیار دارد که بتوان با فرآوری بیشتر، از آن در ساخت یک بمب اتمی استفاده کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، سخنان این مقام بلند پایه واشینگتن، مهر تأییدی بر تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران است. آژانس پیشتر اعلام کرده بود جمهوری اسلامی، مواد هسته‌ای کافی برای یک بمب را در اختیار دارد.

نیویورک تایمز اما از سوی دیگر، در ادامه مقاله خود با شاره به نطق تلویزیونی رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده و به نقل وی نوشت ایران تا رسیدن به توان ساخت یک سلاح هسته‌ای کماکان فاصله دارد.

اما روزنامه گاردین چاپ بریتانیا با توجه به سخنان دریاسالار مالن، به نقل از وی می‌نویسد: این مسئله از دشوارترین مباحث سیاست خارجی ِ پیش روی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا است.

گاردین می‌نویسد دریاسالار مالن گفته است که یک ایران هسته‌ای، پیامد بسیار ناگواری خواهد داشت، و ادامه می‌دهد که این اولین ارزیابی آشکار ایالات متحده از توانایی هسته‌ای ایران است.

در گزارش گاردین آمده، ایران اصرار دارد که درصدد ساخت سلاح هسته‌ای نیست بلکه به دنبال حق قانونی خود در فرآوری اورانیوم برای نیروگاه‌های تولید انرژی است.

وال استریت جورنال نیز با اشاره به سخنان مایکل مالن، می‌نویسد که این گفته‌ها، مهر تأیید دیگری بر نگرانی‌های فزاینده جهانی درباره ابعاد برنامه اتمی ایران است.

این روزنامه به گزارش هفته گذشته آژانس استناد کرد و نوشت آژانس معتقد است تهران به میزان کافی، اورانیوم غنی شده با غلظت پایین در اختیار دارد تا یک بمب هسته‌ای تولید کند.

وال استریت ژورنال در ادامه و با اشاره به اینکه آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود تهران از میزان کافی اورانیوم برای ساخت بمب برخوردار است اما همچنین به نقل از آژانس نوشت ایران برای تولید اورانیوم با غلظت بالا و مناسب تولید بمب، با مسائل فنی بسیاری روبه روست.

اما لس آنجس تایمز، گزارش خود را با دو اظهار نظر متفاوت مقام های کاخ سفید شروع کرد.

این روزنامه نوشت مایکل مالن رئيس ستاد مشترک ارتش آمريكا گفته ایران مواد هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب را در اختیار دارد اما رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید تهران تا زمان تولید چنین سلاحی فاصله دارد.

لس آنجلس تایمز نوشته است اگر چه بر اساس ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در آبان ماه ۸۶، ایران پیشتر روند توسعه سلاح هسته‌ای را متوقف کرده بود، اما اظهار نظر جدید مایکل مالن رئيس ستاد مشترک ارتش آمريكا، نتیجه‌گیری قبلی را کم رنگ جلوه داده است.
XS
SM
MD
LG