لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

کلینتون: ایران دلایل بسیاری برای شرکت در کنفرانس افغانستان دارد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، که به اروپا سفر کرده است، روز جمعه در بروکسل گفت که ایران دلایل متعددی دارد که در ماه جاری میلادی در کنفرانس افغانستان شرکت کند.


هیلاری کلینتون در مصاحبه با رادیوی آمریکایی ان پی آر گفت: «ایران یک کشور همسایه (افغانستان) است و ایران عمیقا از ورود مواد مخدر از افغانستان نگرانی دارد.»


وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «دلایل بسیاری برای علاقه ایران (به کنفرانس افغانستان) وجود دارد... از همین رو از ایرانی ها دعوت خواهد شد. بدیهی است که تصمیم به آمدن با خود آنهاست.»

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ایران، روز شنبه در این مورد گفت که « تاکنون ایران دعوت نامه ای از آمریکا برای شرکت در این کنفرانس دریافت نکرده است.»

وی افزود: «آنچه براي ما مهم است مساله خود افغانستان است، مساله افغانستان براي ما اهميت ويژه‌اي دارد. ما با اين كشور همسايه هستيم و امنيت و پيشرفت افغانستان براي ما خوشايند و باعث ايجاد ثبات در منطقه خواهد شد.»

هر ساله حجم بسیاری از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به سوی ایران روانه می‌شود. ایران افزون بر تخصیص هزینه و نیروی انسانی بسیار برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، خود نیز با معضل اعتیاد شمار زیادی از شهروندانش دست و پنجه نرم می‌کند.

ایران که پیوندهای قومی، زبانی، فرهنگی و مذهبی ریشه‌داری با افغانستان دارد، در دوره‌ای که طالبان قدرت را به دست گرفت، با این گروه مناسبات بسیار تیر‌ه‌ای داشت.

برپایه گزارش‌های منتشر شده و به گفته مقام‌های وقت ایران و آمریکا، تهران و واشینگتن در سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

روز پنجشنبه هیلاری کلینتون در نخستین حضورش در نشست ناتو در بروکسل، پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس در سطوح عالیه را مطرح کرد که راهکارهای بازسازی و بسط دموکراسی در افغانستان را بررسی کند و راهبردهای مبارزه با تحرکات روزافزون طالبان را به بحث بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که در کنفرانسی که برای ۳۱ ماه مارس برنامه‌ریزی شده است «فرصتی برای نیل به اصول مشترک» درباره نحوه مواجهه با مساله افغانستان به دست آید.

خانم کلینتون با این حال مشخص نکرد که این کنفرانس در چه محلی برگزار خواهد شد. وزیر خارجه آمریکا گفت که به این کنفرانس، مقام‌های افغان و پاکستانی، کشورهای عضو ناتو، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای «کلیدی منطقه» دعوت خواهند شد.
XS
SM
MD
LG