لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

هیلاری كلينتون: احتمال مشورت با ايران بر سر افغانستان


وزير امور خارجه آمريكا می گوید: وزيران امور خارجه عرب همراه با سياستمداران اسرائيلى و دولت محمود عباس «بارها و بارها» نگرانى خود را از مداخله ايران در امور منطقه ابراز كردند.
وزير امور خارجه آمريكا می گوید: وزيران امور خارجه عرب همراه با سياستمداران اسرائيلى و دولت محمود عباس «بارها و بارها» نگرانى خود را از مداخله ايران در امور منطقه ابراز كردند.
هيلارى كلينتون با اعلام اينكه آمريكا احتمال مشورت با ايران بر سر افغانستان را بررسى مى كند از سخنان آيت الله خامنه اى در باره فلسطينى ها انتقاد كرد.

وزير امور خارجه آمريكا در مسير سفر به بروكسل به خبرنگاران گفت: ايران به دليل برنامه هاى اتمى اش و كمك به «تروريسم» يك تهديد جدى به شمار مى رود، ولى واشينگتن در صدد بوده كه در برخى زمينه ها از جمله افغانستان در صورتى كه مفيد باشد با تهران وارد گفت و گو شود.

خانم كلينتون در پاسخ به سوالى مبنى بر اينكه آمريكا در باره افغانستان با ايران گفت و گو خواهد كرد، اظهار داشت: «در جاهايى كه براى آمريكا و ساير كشورها مناسب است كه ببينند آيا ايران سازنده عمل مى كند اين مسائل مورد توجه قرار مى گيرد.»

ايران مرز طولانى با افغانستان دارد و بر اساس اظهارات مقام هاى آمريكايى و ايرانى، تهران پس از حمله آمريكا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ براى سرنگونى رژيم طالبان و گروه القاعده، به واشينگتن كمك كرده است.

وزير امور خارجه آمريكا مى گويد: «در نخستين روزهاى تلاش هاى نظامى آمريكا و متحدان آن براى تعقيب طالبان و القاعده، ايران روز به روز به سفير ما مشورت مى داد.»

دولت اوباما برخلاف جرج بوش، از زمان روى كار آمدن خود از مذاكره با ايران بر سر مسائل مورد اختلاف طرفين سخن گفته است و در صدد است تا سياست هاى خود را در قبال اين كشور مورد بازنگرى قرار دهد.

  • «در نخستين روزهاى تلاش هاى نظامى آمريكا و متحدان آن براى تعقيب طالبان و القاعده، ايران روز به روز به سفير ما مشورت مى داد.»
وزیر امور خارجه آمریکا
با اين حال، به گفته يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا، هيلارى كلينتون اوايل هفته جارى در نشست شرم الشيخ در مصر به همتاى اماراتى خود گفت، ترديد دارد ايران به ابتكارهاى ديپلماتيك دولت جديد آمريكا پاسخ مثبت دهد.

برخى از تحليلگران و كارشناسان سياسى پيش بينى كرده اند كه احتمال مى رود گفت و گوى احتمالى ميان ايران و آمريكا با بحث بر سر ثبات و امنيت در افغانستان آغاز شود. آمريكا وعده داده است كه براى مقابله با شورشيان ۱۷ هزار سرباز ديگر به افغانستان اعزام كند.

انتقاد از نقش ايران در خاورميانه

وزير امور خارجه آمريكا در بخش ديگرى از سخنان گفت: وزيران امور خارجه عرب همراه با سياستمداران اسرائيلى و دولت محمود عباس «بارها و بارها» نگرانى خود را از مداخله ايران در امور منطقه ابراز كردند.

خانم كلينتون افزود: آشكار است كه ايران قصد دارد در امور داخلى همه اين كشورها دخالت كند و به تلاش خود براى كمك به تروريسم چه حزب الله و چه ساير عوامل ادامه مى دهد.

وى اظهار داشت: ما به طور مرتب گفته ايم كه آماده تعامل هستيم ولى مى خواهيم مطمئن شويم كه اين سازنده است و شامل افغانستان و بقيه منطقه خواهد بود.

اين مقام آمريكايى در بخش ديگرى از سخنان خود به اظهارات روز چهارشنبه آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران در قبال لزوم «مقاومت فلسطينى ها» اشاره كرد و آن را نمونه مداخله جويى ايران دانست.

به گفته هيلارى كلينتون، «اظهارات رهبر ايران مداخله آشكار در امور داخلى فلسطينى ها و تلاش ايرانى ها براى به زير سلطه آوردن امور فلسطينيان است.»

رهبر جمهورى اسلامى ايران در آغاز به كار اجلاس «حمايت از مردم فلسطين» در تهران گفت: « نجات فلسطين با دريوزگى از سازمان ملل يا از قدرت‌هاى مسلط و به طريق اولى از رژيم غاصب به دست نمى ‌آيد، راه نجات فقط ايستادگى و مقاومت است.»

وى باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، را متهم كرد كه در حمايت از اسرائيل، به گفته او، «همان كژ راهه بوش» را دنبال مى كند.

كشورهاى عربى ابراز نگرانى كرده اند كه دولت جديد آمريكا ممكن است بدون مشورت با آنها با ايران به توافق دست يابد ولى هيلارى كلينتون گفته است كه واشينگتن پيش از هر توافقى با تهران، با متحدان عرب خود در خاورميانه مشورت خواهد كرد.
XS
SM
MD
LG