لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

ابراز تعجب ایران از تصمیم مراکش برای قطع رابطه با تهران


وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از اقدام مراکش ابراز تعجب کرده است
وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از اقدام مراکش ابراز تعجب کرده است

ايران روز شنبه با ابراز تعجب از اقدام پادشاهی مراکش در قطع روابط ديپلماتيک با تهران، اتهامات تلاش برای گسترش مذهب شيعه در اين کشور سنی نشين را تکذيب کرده است.

وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای اعلام کرد:«ايران مراتب تعجب خود را از اقدام پادشاهی مغرب اعلام و تاکيد می‌کند اتهامات وارده از سوی اين کشور مبنی بر دخالت در امور داخلی مغرب کاملا واهی و بی‌اساس بوده و آن را به شدت رد می‌کند.»

وزارت امور خارجه مراکش روز جمعه طی بيانيه ای سفارت ايران در رباط را متهم کرده بود که کوشيده است تا «بنیادهای مذهبی پادشاهی مراکش را تغيير» دهد.

در بخش ديگری از اين بيانيه با غير قابل قبول خواندن دخالت ايران در اين کشور آمده بود: «پادشاهی مراکش تصميم گرفت از روز جمعه روابط ديپلماتيک خود را با جمهور ی اسلامی ايران قطع کند.»

در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز شنبه اقدام مراکش در قطع روابط ديپلماتيک را تعجب آور و سئوال برانگيز خواند.

اقدام مراکش برای پايان دادن به روابط ديپلماتيک با ايران ۹ روز پس از احضار سفير خود از تهران بر سر مناقشه بحرين رخ داد.

در پی انتشار اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی ويژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص اين که بحرين استان چهاردهم ايران بوده است، و تنش بين تهران و منامه، روابط ايران و مراکش بحرانی شد.

مراکش به همراه ديگر کشورهای عرب در جريان اين مناقشه ضمن حمايت از بحرين از رويکرد دولت ايران انتقاد کردند.

ايران در پاسخ به موضع گيری پادشاه مراکش سفير اين کشور در تهران را به وزارت امور خارجه فرا خواند.

مراکش نيز در واکنش به اقدام ایران هفتم اسفندماه کاردار خود در تهران را برای رایزنی به مدت يک هفته به رباط فراخوانده بود.

در حالی که به دنبال سفر صادق محصولی، وزير کشور ايران به بحرين، و همچنين سفر شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه ، وزير امور خارجه بحرين، به تهران تنش بين دو کشور کاهش يافته است، اما اعتراض ايران به مراکش باعث شده است تا روابط تهران و رباط وارد مرحله تازه ای شود.

الطيب الفاسی الفهری، وزير امورخارجه مراکش، روز چهارشنبه هفته گذشته با احضار سفير ايران در رباط از رويکرد تهران در قبال کشورش انتقاد کرده بود.

به گزارش رويترز، وزير امور خارجه مراکش گفته بود: از اين که فقط رباط به خاطر ابراز همدردی با بحرين مورد اعتراض ايران قرار گرفته است؛ دچار بهت وحيرت شده است.

وی به سفير ايران در رباط گفته بود: در حالی که اکثريت کشورهای عربی دراين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG