لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

اسد: صلح با اسرائیل ممکن است


دیدار بشار اسد با سناتور جان کری در دمشق ، بهمن ۱۳۸۷
دیدار بشار اسد با سناتور جان کری در دمشق ، بهمن ۱۳۸۷
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه،‌ می‌گوید «صلح با اسرائیل ممکن است»، اما روابط عادی با این کشور در صورتی ممکن می‌شود که اسرائیل به اختلاف خود با فلسطینی‌ها پایان دهد.

آقای اسد در گفت‌وگویی با روزنامه الخلیج چاپ امارات متحده عربی که روز دوشنبه منتشر شد ضمن اشاره به این که «صلح باید همه‌جانبه باشد» می‌گوید «ما به آنها دو گزینه صلح همه‌جانبه یا توافق‌نامه صلح را می‌دهیم که [این دومی] عملا ارزش واقعی ندارد».

سوریه و اسرائیل سال گذشته با میانجی‌گری کشور ترکیه گفت‌وگوهایی غیرمستقیم با محور بلندی‌های جولان داشتند که در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد.

سوریه همواره خواستار آن بوده است که اسرائیل نیروهای نظامی خود را از بلندی‌های جولان خارج کند.

رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگوی خود با روزنامه عربی الخلیج توافق‌نامه صلح را صرفا «کاغذی امضاشده» توصیف می‌کند و می‌گوید مردم کشورش آن را قبول ندارند،‌ چرا که «نیم میلیون فلسطینی در کشور ما زندگی می‌کنند که وضعیت‌شان نامشخص است».

بشار اسد می‌گوید «به نفع فلسطینی‌هاست» که گفت‌وگوهای صلح خود با اسرائیل را با دمشق هماهنگ کنند «تا اسرائیل رسیدن به راه حل قطعی با فلسطینی‌ها را به تعویق نیندازد».

آقای اسد می‌افزاید: «ما اعتقاد داریم اگر اسرائیل با سوریه قرارداد صلح امضا کند، آن گاه اسرائیل مساله فلسطینی‌ها را هم حل خواهد کرد.»

گفت‌وگوهای غیرمستقیم سوریه و اسرائیل در تابستان به دلیل استعفای اهود اولمرت،‌ نخست وزیر اسرائیل،‌ ناتمام ماند و سپس به دلیل حمله اسرائیل به غزه این رابطه قطع شد.

اما جان کری، سناتور آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ماه گذشته پس از سفر خود به دمشق و دیدار با بشار اسد اعلام کرد که سوریه به شرط مشارکت ایالات متحده آماده از سر گرفتن گفت‌وگوها با اسرائیل است.

جان کری در روزهای اخیر پیشنهاد داده است که با دادن «مشوق‌های مالی» به سوریه این کشور به صلح با اسرائیل ترغیب شود.

مصر نخستین کشور عربی است که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است، اما کارشناسان معمولا این صلح را «صلح سرد» می‌خوانند، چرا که روابط دو کشور از تماس‌های رسمی دولتی فراتر نمی‌رود.
XS
SM
MD
LG