لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

پترائوس: اسرائیل ممکن است ایران را بمباران کند


دیوید پترائوس
دیوید پترائوس
ژنرال دیوید پترائوس، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا، به کنگره ایالات متحده گفت که اسرائیل ممکن است تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کند.

ژنرال پترائوس با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکاگفت: «دولت اسرائیل ممکن است در نهایت خود را چنان با چشم‌انداز یک سلاح هسته‌ای ایران در خطر ببیند که به یک اقدام پیشگیرانه نظامی برای توقف یا تأخیر در آن دست بزند.»

این ژنرال آمریکایی در بیانیه‌ای که به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تقدیم کرده است با ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌افزاید: «مقام‌های ایرانی همچنان نتوانسته‌اند ضمانت‌ها و شفافیت لازم برای تأیید و راست‌آزمایی بین‌المللی را فراهم آورند.»

به گفته رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا، «لجاجت و پیچیده‌کردن وضع (از سوی ایران) همسایگان ایران و جامعه جهانی را وا داشته است که به بدترین (سناریو) درباره نیت رژیم برسند.»

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، کمی پیش از آنکه به نخست‌وزیری اسرائیل برسد، در مصاحبه با مجله آتلانتیک که در روز سه‌شنبه این هفته ۳۱ ماه مارس منتشر شد گفت که باراک اوباما باید به سرعت ایران را از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای باز دارد یا اینکه اسرائیل ایران را بمباران می‌کند.

بنیامین نتانیاهو گفت: «شما نمی‌خواهید یک جماعت آخرالزمانی موعودباور کنترل بمب‌های اتمی را در دست داشته باشند.»

در همین حال باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو که به منظور تبریک نخست‌وزیری وی صورت گرفت بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن به تضمین امنیت اسرائیل متعهد است.

‌باراک اوباما در نخستین سفر اروپایی خود در لندن و در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ در دیدار با همتای روس خود دیمیتری مدودف نیز درباره همکاری مسکو-واشینگتن برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران بحث و رایزنی کرد.

برخلاف دولت جرج بوش، که تماس‌های مستقیم و غیر مستقیم محدودی با ایران بر سر افغانستان و عراق داشت، دولت باراک اوباما، اعلام کرده است که خواستار گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های ایرانی است.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی ایران را متهم‌ می‌کنند که برنامه هسته‌ای‌اش دارای اهداف نظامی است، اما تهران این اتهام را رد کرده و برنامه هسته‌ای خود را صرفا برای تولید برق می‌داند.

محمد البرداعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر گفته است که آژانس هنوز نتوانسته برای همه پرسش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ پیدا کند.

محمد البرادعی با وجود آنکه تأکید کرده آژانس هیچ انحرافی در استفاده ایران از مواد هسته‌ای اعلام شده مشاهده نکرده، اما می‌گوید تهران پروتکل الحاقی را به اجرا در نیاورده و درنتیجه این سازمان پیشرفتی در همکاری‌های خود نداشته است.

‌دولت ایران در هجدهم دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی، داوطلبانه پروتکل الحاقی را به امضا رساند، اما مجلس ایران هنوز آن را به تصویب نرسانده است.

کشورهایی که پروتکل الحاقی را به اجرا درمی‌آورند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهند به طور سر زده از تأسیسات هسته‌ای یا دیگر مجتمع‌های نظامی و غیر نظامی بازرسی کند. این پروتکل، تعهداتی بیش از پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای کشورهای امضا کننده ایجاد می‌کند.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده است. در این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است ضمن اجرای پروتکل الحاقی، تهران به غنی‌سازی اورانیوم پایان بخشد.

ایران، غنی‌سازی اورانیوم را بخشی از حقوق مندرج در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) می‌داند و قطعنامه‌های شورای امنیت را دارای انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کند.

با این حال پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملل در امور منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اعلام کرد نمی‌تواند درمورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت این سازمان فرستاد.

در همین حال با این که اسرائیل چندین بار اعلام کرده است که ایران در آینده نزدیک به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ در گزارشی اعلام کردند که از سال ۲۰۰۳ ایران برنامه نظامی هسته‌ای خود را متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG