لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

ایجاد نیروی پدافند هوایی در ارتش ایران


ضدهوایی صدمیلیمتری ساخت ایران
ضدهوایی صدمیلیمتری ساخت ایران
یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش ایران روز شنبه از تشکیل نیروی جدید پدافند هوایی خبر داد.

سرتیپ احمد میقانی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، به دستور آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح ایران، بخش پدافندی از نیروی هوایی ارتش جدا شده و به نیروی مستقلی تبدیل شده است. ارتش ایران تا پیش از این شامل نیروی زمینی، دریایی و هوایی بود.

سرتیپ میقانی با بیان اینکه در حال حاضر «قرارگاه پدافند هوایی، خط مقدم دفاع از آسمان كشور است»، درباره راهبرد دفاعی این نیرو گفت: «ما معتقدیم كه اگر طالب صلح هستیم باید همواره آماده باشیم؛ لذا در راستای ارتقای توان رزمی بر اساس مولفه‌های جنگ‌های ناهمگون و در راستای مولفه‌های سرعت، تحرک، حجم آتش، پنهان‌كاری و پدافند غیرعامل حركت می‌كنیم.»

ایران بارها از اینکه اسرائیل یا آمریکا تاسیسات هسته‌ای‌اش را هدف حمله قرار دهند ابراز نگرانی کرده است. دولت جدید آمریکا نیز گرچه سیاست خود را مذاکره مستقیم با ایران اعلام کرده است اما باراک اوباما همچون جرج بوش، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، گفته است که در مورد ایران همه گزینه‌ها بر روی میز خواهد بود.

اسرائیل نیز که برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید استراتژیک علیه خود تلقی می‌کند، همواره اعلام کرده است برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران همه گزینه‌ها را مد نظر دارد.

شورای امنیت از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند و سه قطعنامه تحریمی علیه تهران صادر کرده است. ایران تاکنون از دستور شورای امنیت سرپیچی کرده و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع سلا‌ح‌‌های هسته‌ای دانسته و اعلام کرده است که به هر حمله‌ای به شدت پاسخ می‌دهد.

سرتیپ میقانی که به فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی ایران منصوب شده است، با اشاره به جنگ تجربه جنگ هشت ساله ایران و عراق گفت که ایران به لحاظ کمی شمار آتشبارها و رادارهای خود را به میزان دوبرابر افزایش داده، و به لحاظ کیفی نیز سامانه‌های خود را ارتقا داده است.


ایران برای تقویت سامانه‌های پدافندی خود طی یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۰۵ با روسیه امضا کرد موشک‌های تور-ام یک را تحویل گرفت.

از سویی در ماه‌‌های اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره تحویل سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران منتشر شده که تکذیب مقام‌های روسی را در پی داشت.

نوع پیشرفته این سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

اسرائیل و آمریکا به شدت نسبت به فروش این سامانه به ایران واکنش نشان داده‌اند و از مقام‌های کرملین خواسته‌اند این نوع جنگ‌افزار پیشرفته را در اختیار ایران قرار ندهند.
XS
SM
MD
LG