لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

معاون وزير نفت: طرح توسعه سه فاز پارس‌جنوبی متوقف شده است


نمایی از فاز دو و سه پارس جنوبی.
نمایی از فاز دو و سه پارس جنوبی.
اکبر ترکان، معاون برنامه‌ريزی و نظارت بر منابع هيدروکربوری وزارت نفت، گفته است: طرح توسعه سه فاز از منطقه گازی پارس جنوبی که قرار بود توسط شرکت های خارجی انجام شود، متوقف شده است.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین میدان های مستقل گازی جهان است و مقامات وزارت نفت ایران می گویند:سهم ایران از ذخیره این میدان گازی مشترک با قطر،حدود ۱۴ تريليون متر مکعب برآورد شده است.

آقای ترکان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در این زمینه گفت: کشور قطر توليد گاز از ميدان پارس جنوبی را از سال ۱۹۹۰ ميلادی آغاز کرده است، و ایران از سال ۲۰۰۱ ميلادی از اين ميدان مشترک را شروع کرد.

به گفته معاون وزیر نفت شرایط از عقب ماندگی ۱۱ ساله ایران در برداشت گاز از اين ميدان مشترک حکایت می کند.

توقف سه فاز

به گزارش خبر گزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای ترکان همچنین گفت:«درحال حاضرتوسعه فازهای ۱۱، ۱۳ و۱۴ پارس جنوبی مربوط به طرح‌های پارس و پرشين ال.ان.جی که قرار بود توسط شرکت توتال و مشارکت شل و رپسول انجام شود، متوقف است».

اظهارات مقامات ايرانی درباره ادامه همکاری شرکت توتال در پارس جنوبی طی ماههای اخير متناقض بوده است.

در حالی که سيف الله جشن ساز، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، در ۲۱ اسفندماه سال گذشته گفته بود «سهم رهبری» طرح فاز ۱۱ از شرکت توتال به شريک جديد منتقل می شود، وزير نفت ايران يک هفته بعد گفته بود که توتال موافقت کرده است تا به فعاليت های خود ادامه دهد.

آقای جشن ساز همچنين گفته بود:« شرکت توتال در مذاکره با شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده به دلايل تحريم عليه ايران، نمی تواند دراين طرح حضور فعال داشته باشد و لذا يک شريک انتخاب تا سهم اين شرکت به آن منتقل شود »

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران شرکت توتال را متهم کرده بود که «در اين طرح دفع الوقت کرده و در بهره برداری از اين طرح ملی، تاخير ايجاد کرده است.»

آقای جشن ساز در حالی از فعاليت شرکت توتال در مرحله ۱۱ توسعه ميدان پارس جنوبی انتقاد کرد که وی در سی بهمن ماه سال گذشته گفته بود: شرکت ملی نفت ايران تا پايان سال خورشيدی با شرکت نفتی توتال فرانسه قراردادی به ارزش حدود پنج ميليارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا خواهد کرد

مذاکره ميان شرکت ملی نفت ايران و شرکت توتال فرانسه از زمان امضای توافق اوليه در سال ۲۰۰۴ برای توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی تاکنون ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت توتال بيش از۵۰ درصد از سهم توسعه مرحله ۱۱ پارس جنوبی را برعهده دارد. نزديک به هشت درصد از ذخاير گاز جهان در ميدان پارس جنوبی واقع است. ايران برای بهره برداری ازاين ميدان عظيم گازی، آن را به ۲۴ فاز تقسيم کرده است.

شرکت توتال طی ده سال گذشته همکاری گسترده ای با ايران داشته است. اين شرکت در سال ۱۹۹۷، قراردادی برای همکاری در توسعه ميدان گازی پارس جنوبی امضا کرد.

در سال ۲۰۰۸ ميلادی و با تصويب سومين قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته‌ای ايران، چندين شرکت نفتی از جمله شرکت بريتانيايی-هلندی رويال داچ شل، اينپکس ژاپن، استات اويل نروژ و توتال فرانسه از ايران رفته يا افزايش سرمايه‌گذاری خود را متوقف کردند.

کريستوف مارژری، مدير عامل شرکت توتال، در مرداد ماه سال جاری در مصاحبه ای با روزنامه انگليسی زبان «فايننشال تايمز»، چاپ لندن گفته بود: «امروزه سرمايه گذاری در ايران برای ما خطر سياسی دارد، چون مردم خواهند گفت که توتال برای پول حاضر است به هر کاری دست بزند.»

صنعت نفت و گاز ايران به دليل تحريم های بين المللی به ويژه از سوی ايالات متحده آمريکا از کمبود سرمايه گذاری رنج می برد و بر اساس گزارش های منتشره، سالانه بيش از ۳۰۰ هزار بشکه از ظرفيت توليد اين کشور کاسته می شود.

کارشناسان می گويند که شرکت های اروپايی از سوی دولت های خود و همچنين ايالات متحده تحت فشار قرار دارند تا به سرمايه گذاری خود در ايران به دليل اصرار اين کشور بر ادامه برنامه اتمی اش پايان دهند. در حال حاضر بسياری از اين شرکت ها فعاليت های خود را در ايران متوقف کرده اند.
XS
SM
MD
LG