لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

اوباما با پیام دوستی وارد ترکیه شد


باراک اوباما به همراه عبدالله گل در آنکارا
باراک اوباما به همراه عبدالله گل در آنکارا
رئیس جمهوری آمریکا یک‌شنبه شب گذشته پا به خاک ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، گذاشت تا با تقویت روابط واشینگتن و آنکارا از نفوذ روزافزون این کشور در حل مسائل، از جمهوری اسلامی تا افغانستان، بهره بگیرد.

کاخ سفید روز گذشته هدف از دیدار باراک اوباما از ترکیه را «نیاز به مشارکت دو کشور در حل چالش‌های منطقه‌ای همچون تروریسم، جنگ افغانستان و رابطه با ایران» اعلام کرد.

آقای اوباما دوشنبه صبح در نخستین بخش از برنامه سفر خود برای ادای احترام به بنیان‌گذار ترکیه جدید طی مراسمی بر مزار کمال آتاتورک حاضر شد. او در دنباله برنامه خود با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه،‌ و رجب طیب اردوغان،‌ نخست وزیر این کشور، دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز سفر آقای اوباما به کشور ترکیه را که بیش از دو روز به طول خواهد انجامید مهر تاییدی می‌داند بر نفوذ منطقه‌ای، قدرت اقتصادی، روابط دیپلماتیک و جایگاه ترکیه به عنوان دموکراسی سکولار.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز یک‌شنبه در مراسم ناهار با سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که در شهر پراگ برگزار شد، گفت: « غرب باید با ملل مسلمان همکاری بیشتر و روابط نزدیک‌تری داشته باشد.»

اما راهی که آقای اوباما برای نزدیکی بیشتر به ملل مسلمان پیشنهاد کرد چندان خوشایند برخی از رهبران اروپا از جمله نیکولا سرکوزی نبود.

باراک اوباما پیشنهاد کرد که ترکیه اجازه پیوستن به اتحادیه اروپا را کسب کند. اما نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، که همواره با این طرح مخالف بوده است پاسخ داد که این تصمیم بر عهده اتحادیه اروپاست، نه واشینگتن.

کشور ترکیه که هم عضو گروه ۲۰ و هم عضو سازمان ناتو است همچنان تلاش می‌کند با کمک آمریکا به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته شود.

روابط دو کشور ترکیه و ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ به وخامت گرایید که آنکارا با حمله آمریکا به عراق مخالفت و از عبور نیروهای نظامی این کشور از خاک خود برای رسیدن به عراق ممانعت کرد.

ترکیه همچنین از واشینگتن به دلیل این که اجازه داده است جدایی‌طلبان کرد در شمال عراق مستقر شوند همواره انتقاد کرده است.

در همین حال یکی از مناقشه‌برانگیزترین مسائل برای باراک اوباما احتمالا مساله قطعنامه «نسل‌کشی ارمنی‌ها» در کنگره آمریکا خواهد بود.

آقای اوباما در زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۸ از این قطعنامه حمایت کرد و حال ترک‌ها نگران آن هستند که او در مقام رئیس جمهوری آمریکا نیز به حمایت خود از این قطعنامه ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG