لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

استقبال اوباما از تصمیم ناتو برای اعزام نيروهای بيشتر به افغانستان


باراک اوباما در پايان نشست روز شنبه ناتو گفت: از تصميم ناتو برای حمايت از استراتژی تازه در افغانستان خوشحال شده است.
باراک اوباما در پايان نشست روز شنبه ناتو گفت: از تصميم ناتو برای حمايت از استراتژی تازه در افغانستان خوشحال شده است.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه اقدام سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ، ناتو، برای اعزام پنج هزار نيرو نظامی به افغانستان را ستود.

اعضای ناتو مسئله رويکرد در قبال افغانستان را در نشست روز شنبه خود در استراسبورگ، فرانسه مورد بررسی قرار دادند. اما در اين نشست اعضای ناتو از پذيرش در خواست آمريکا برای اعزام نيروهای زيادتر خودداری کردند.

باراک اوباما در پايان نشست روز شنبه ناتو گفت: از تصميم نشست ناتو برای حمايت از استراتژی تازه در افغانستان خوشحال شده است.

باراک اوباما هفتم فروردين ماه استراتژی تازه آمريکا در افغانستان را اعلام کرد. طبق اين راهبرد مأموريت نظامی آمريکا در افغانستان تغيير می‌کند و مأموريت اين نيروها، آموزش و گسترش ارتش افغانستان و نیروهای پلیس خواهد بود، تا از اين طريق ارتش و نیروهای پلیس اين کشور قادر به حفظ امنيت باشند.

از زمان روی کار آمدن دولت باراک اوباما، آمريکا اعلام کرده است که بیست و یک هزار نیروی تازه نفس به افغانستان اعزام خواهد کرد که پنج هزار نفر از آنها مربيان نظامی هستند که کار آموزش نيروهای پليس و ارتش افغانستان را برعهده خواهند گرفت.

آقای اوباما همچنین گفت: ما تلاش های خود در راستای هماهنگی منابع برای رسیدن به هدف را آغاز کرده ایم.

کاخ سفيد روز شنبه اعلام کرد که اعضای ناتو پذيرفته اند تا در کوتاه مدت سه هزار نيروی نظامی را برای برقراری امنيت پيش از برگزاری انتخابات افغانستان به اين کشور اعزام کند. همچنين این کشورها بين يک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار مربی نظامی برای آموزش نيروهای ارتش افغانستان به اين کشور اعزام خواهند کرد.

هم اکنون بيش از ۷۰ هزار نيروی نظامی خارجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان حضور دارند

شرط کمک به پاکستان

باراک اوباما همچنين گفت: افزايش کمک های آمريکا به پاکستان، به اقدامات اسلام آباد در مبارزه با تروريسم بستگی خواهد داشت.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد : ما می خواهيم از همه منابع ديپلماتيک و مهارت ها در جهت تقويت پاکستان استفاده کنيم، چرا که آنها بايد توانايی مقابله با القاعده در داخل مرزهای خود را داشته باشد.

رييس جمهوری آمريکا روز جمعه به متحدان اروپايی خود در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، هشدار داده بود که اين کشور ها بيشتر از آمريکا با خطر حملات تروريستی مواجه اند و به همين دليل برای شکست القاعده در افغانستان، آمريکا به کمک آنها نياز دارد.

آقای اوباما افزوده بود: به دليل نزديکی اروپا، احتمال زيادتری وجود دارد که القاعده به اين کشورها حمله کند.

رييس جمهوری آمريکا خواستار همکاری بيشتر کشورهای عضو ناتو در مبارزه با تروريسم شده و گفته بود: اروپا نبايد انتظار داشته که بار اين مبارزه به تنهايی بر دوش آمريکا باشد.

آقای اوباما در جريان ديدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در بادن-بادن، آلمان نيز گفت: انتظار داريم که همه اعضای ناتو کمک کنند، اما اين کمک ها در برخی موارد مساوی نبوده است.

نشست ناتو طی روز های جمعه و شنبه همزمان با شصتمين سالگرد تشکيل اين سازمان دفاعی به ميزبانی فرانسه و آلمان در دو سوی رودخانه راين برگزار شد.
XS
SM
MD
LG