لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

سفر اوباما به فرانسه و آلمان برای شرکت در نشست ناتو


باراک اوباما و همسرش در حال ترک لندن
باراک اوباما و همسرش در حال ترک لندن
باراک اوباما، برای شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی لندن را به مقصد فرانسه و آلمان ترک کرد.

انتظار می‌رود در نشست ناتو که همزمان با شصتمین سالگرد تشکیل این سازمان دفاعی به میزبانی فرانسه و آلمان در دو سوی رودخانه راین برگزار می‌شود، افغانستان از محورهای مهم گفت‌وگوهای کشورهای عضو باشد.

طبق برنامه قرار است باراک اوباما، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، با همتای فرانسوی خود نیکلا سارکوزی در استراسبورگ، ، گفت‌و گو کند و پس از آن برای دیدار با آنگلا مرکل به بادن بادن در آنسوی کرانه راین برود.

از سوی دیگر در آستانه برگزاری نشست ناتو، پلیس فرانسه نزدیک به ۳۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان خشمگین مخالف ناتو در شهر استراسبورگ را دستگیر کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ تشکیل شد و در طول دوران جنگ سرد کشورهای غربی حول این پیمان در برابر بلوک شرق(پیمان ورشو) صف‌آرایی داشتند. پیمان ورشو شش سال پس از تاسیس ناتو اعلام موجودیت کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی در حالی شصتمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد که هم‌اکنون۷۰ هزار نفر از نیروهای ائتلاف که بیشتر آنها تحت فرماندهی ناتو هستند، در افغانستان با نیروهای القاعده و شورشیان طالبان در حال نبردند.

باراک اوباما، که از همان مبارزه‌های انتخاباتی خود، افغانستان را مهمترین جبهه آمریکا در مبارزه با تروریسم اعلام کرده بود، در نشست کشورهای عضو ناتو تلاش خواهد کرد که پشتیبانی هرچه بیشتر اعضای ناتو را در نبرد افغانستان جلب کند.

روز جمعه هفته گذشته باراک اوباما، راهبرد جدید ایالات متحده برای برقراری ثبات در افغانستان را اعلام کرد. در این طرح باراک اوباما توجه ویژه‌ای نیز به پاکستان کرده است؛ کشوری که به گفته باراک اوباما به پناهگاه نیروهای القاعده و طالبان تبدیل شده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که واشینگتن هفت ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در طول پنج سال به دولت پاکستان کمک خواهد کرد که دولت مرکزی بتواند طالبان را مهار کند.

باراک اوباما همچنین گفت علاوه بر ۱۷ هزار نیرویی اضافی که از پیش اعلام شده بود به افغانستان اعزام می‌شوند چهار هزار نیروی دیگر آمریکایی نیز به آنها خواهند پیوست تا به آموزش ارتش و پلیس افغانستان بپردازند.

در طرح جدید باراک اوباما همچنین اعزام صدها غیرنظامی برای بازسازی افغانستان در نظر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG