لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

نخستین سفر باراک اوباما به اروپا آغاز شد


رييس جمهور آمريكا سه شنبه صبح عازم لندن شد تا در نشست سران گروه ۲۰ اقتصاد عمده جهان شركت كند.
رييس جمهور آمريكا سه شنبه صبح عازم لندن شد تا در نشست سران گروه ۲۰ اقتصاد عمده جهان شركت كند.
باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا روز سه شنبه براى مذاكره در باره چگونگى حل بحران اقتصادى جهان و سياست تازه او براى افغانستان عازم اروپا شد.

مسافرت اخير آقاى اوباما نخستين سفر مهم خارجى وى پس از روى كار آمدن او در ژانويه سال جارى به شمار مى رود.

وى قرار است پس از هفته ها تمرکز بر مسائل داخلى آمريكا، در سفر اروپايى خود تاكيد بيشترى بر بحران جهانی اقتصاد و ديپلماسى داشته باشد.

رييس جمهور آمريكا سه شنبه صبح عازم لندن شد تا در نشست سران گروه ۲۰ اقتصاد عمده جهان شركت كند.

باراک اوباما قرار است پس از هفته ها تمرکز بر مسائل داخلى آمريكا، در سفر اروپايى خود تاكيد بيشترى بر بحران جهانی اقتصاد و ديپلماسى داشته باشد.
وى قرار است كه قبل از سفر به جمهورى چك و تركيه در نشست ناتو در مرز آلمان و فرانسه نيز حضور يابد.

رييس جمهور آمريكا در سفر خود به لندن، در حاشيه نشست سران گروه ۲۰ اقتصاد عمده جهان با رهبران كشورهاى روسيه، چين و ساير كشورها مذاكره خواهد كرد.

انتظار مى رود كه آقاى اوباما به دليل محبوبيتى كه در ميان افكار عمومى اروپا دارد مذاكرات مثبتى با رهبران كشورهاى آلمان، فرانسه و بريتانيا داشته باشد.

تحليلگران مى گويند: اين سفر به رييس جمهور دمكرات آمريكا فرصت خواهد داد تا نشان دهد كه سياست اين كشور در قبال مسائل جهانى متفاوت از سلف سابق خود جرج بوش است كه با محبوبيت پايينى قدرت را ترك كرد.

با اين حال باراك اوباما در زمينه توافق بر سر چگونگى حل بحران اقتصاد جهانى و لزوم اعزام سربازان بيشتر به افغانستان از سوى كشورهاى اروپايى با دشوارى هاى در زمينه جلب موافقت سران اين كشورها روبرو شود.

سيمون جانسون از مقام هاى سابق صندوق بين المللى پول به خبرگزارى رويترز مى گويد: «وى (اوباما) كاريزماى زيادى دارد واين نخستين سفر مهم او به شمار مى رود. فكر مى كنم در اين موقعيت مردم براى او احترام قائل خواهند شد ولى ممكن است كه كمى هم بى نزاكتى رخ دهد.»

بسيارى از كشورهاى دنيا، ايالات متحده آمريكا در بروز بحران اقتصادى اخير جهان مقصر قلمداد مى كنند كه در نتيجه مقررارت ضعيف پولى و حباب مسكن در اين كشور رخ داده است.

آقاى جانسون مى گويد: ممكن است وى در اين نشست قدم بزند و بگويد، اين اشتباه از طرف من صادر نشده و در تلاش هستم كه به سرعت آن را حل كنم.»

پى جى كراولى، از مقام هاى سابق در دولت بيل كلينتون معتقد است كه باراك اوباما با كشورهاى اروپايى هنوز در ماه عسل به سر مى برد ولى احتمالا در نشست ناتو و بر سر مسئله افغانستان ممكن است مقاومت هايى در برابر او صورت گيرد.

در نشست ناتو كه در استراسبورگ فرانسه برگزار مى شود قرار است شصتمين سال اتحاد ميان كشورهاى دو سوى اقيانوس اطلس جشن گرفته شود.

آقاى اوباما در اين نشست تلاش خواهد كرد تا در باره استراتژى تازه دولت آمريكا در قبال افغانستان توضيحات بيشترى ارائه كند و خواستار حمايت آنها از اين سياست شود.

آمريكا اعلام كرده است كه علاوه بر ۱۷ هزار سربازى كه وعده اعزام آنها را به افغانستان داده است براى آموزش نيروهاى نظامى افغان چهار هزار نيروى بيشتر به اين كشور مى فرستد.

آمريكا خواهان آن است كه سازمان پيمان آتلانتيك شمالى، ناتو، نيز در اين زمينه مسئوليت هاى بيشترى بر عهده گيرد.
XS
SM
MD
LG