لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

رکسانا صابری متهم به «جاسوسی» شد


رکسانا صابری
رکسانا صابری
حسن حداد، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، روز چهارشنبه اعلام کرد که به رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی – آمريکایی، اتهام «فعاليت‌های جاسوسی» تفهيم شده است.

او افزود که رکسانا صابری بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار به «فعاليت های جاسوسی» می‌پرداخته و برای او قرار مجرميت و کيفرخواست صادر شده است. به گفته قاضی حداد، رکسانا همه اتهامات را پذيرفته است.

قاضی حسن حداد همچنين گفته است که رکسانا صابری دارای تابعيت ايرانی است و مدارکی را به دادگاه ارائه نداده که نشان دهد تابعيت آمريکایی هم دارد.

وی افزود که «با توجه به اين‌که هنوز مراحل رسيدگی طی می‌شود و حکمی صادر نشده نمی‌توانيم جزييات بيشتری از پرونده را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم؛

رکسانا صابری از ۲۲ بهمن‌ ماه گذشته بازداشت و در زندان اوين بسر می‌برد. »

رضا و آکيکو صابری، پدر و مادر رکسانا، ۱۷ فروردين ماه در زندان اوين با دخترشان ملاقات کردند. آقای صابری گفته است که تا روشن شدن تکليف دخترش در ايران می‌ماند. رضا صابری به رادیو فردا پیشتر گفته بود که «حال دخترش بهتر از زمانی است که با آنها تلفنی صحبت کرده و مقامات زندان تلویزیون و چند کتاب در اختیار وی قرار داده‌اند.»

خانم صابری در سال‌های گذشته با شبکه‌های بی‌بی‌سی، راديو «ان‌پی‌آر» و ساير نشريات بين المللی همکاری داشته است.

والدين خانم صابری از آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، خواستار آزادی دخترشان شده‌اند و از وضعيت روحی او به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

قوه قضائيه ايران پیشتر در اسفندماه اعلام کرده بود که رکسانا صابری «ظرف چند روز آينده» آزاد می شود اما به رغم این وعده اکنون تفهیم اتهام «فعاليت های جاسوسی» به وی صورت گرفته و او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

خانم صابری ۳۱ ساله است و مادر او ژاپنی و پدرش ايرانی است و در ايالت داکوتای شمالی آمريکا بزرگ شده است. وی به مدت شش سال در ايران زندگی می کرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا نيز از مقام های ايرانی خواسته است تا هر چه زودتر وضعيت اين روزنامه نگار زندانی و عشاء مومنی ديگر ايرانی – آمريکايی متهم به اقدام عليه امنيت ملی و رابرت لوينسون، عضو سابق پليس فدرال آمريکا، اف بی آی، روشن شود.
XS
SM
MD
LG