لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

«دو اعتراف حسن نصرالله در رابطه با مصر»


سید حسن نصرالله؛ دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان
سید حسن نصرالله؛ دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اتهام‌های دولت مصر مبنی بر اینکه جنبش شیعی حزب‌الله، عواملی را برای انجام حملاتی در خاک مصر به خدمت گرفته، رد کرده است.

با این حال آقای نصرالله پذیرفت که شهروند لبنانی‌تباری که پیشتر در مصر دستگیر شده، از اعضای این جنبش شیعی بوده است که قبل از آغاز حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه، برای کمک به همرزمان فلسطینی خود به منطقه اعزام شده بود.

به گفته نصرالله، این مرد لبنانی که سامی شهاب نام دارد ۵ ماه پیش به اتهام قاچاق سلاح و تجهیزات از طریق مرز مصر به نوار غزه بازداشت شده است.

سخنانی که حسن هاشمیان از آن به عنوان اعترافات حسن نصرالله یاد می‌کند.

آقای هاشمیان در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «حسن نصرالله به دو چیز خیلی مهم اعتراف کرد، از جمله اینکه آقای سامی شهاب که از سوی دولت مصر به عنوان رابط حزب‌الله با گروه‌هایی که قصد کارهایی را در صحرای سینا در مصر داشتند معرفی شده، عضو حزب‌الله است، یعنی ایشان چیزی که دادگاه مصر گفت بود را تأیید کرد.»

آقای هاشمیان می‌افزاید: «موضوع دیگری که آقای حسن نصرالله تأیید کرد این بود که گروهی که به گفته وی تعداد آنها بیش از ده نفر نیست با سامی شهاب کار می‌کردند. گرچه دولت مصر معتقد است که این افراد ۴۹ نفر هستند.»

وی نتیجه می‌گیرد که «تأیید این دو موضوع توسط آقای نصرالله، بیانگر آن است که آنچه مصری‌ها در این رابطه گفته‌اند درست است.»

این اولین باری است که حزب‌الله لبنان پذیرفته است که سامی شهاب از اعضای این جنبش لبنانی است و دلیل این امر به گفته حسن هاشمیان متأثر از فشار تبلیغاتی مصر است.

آقای هاشمیان در این ارتباط می‌گوید: «به نظر من فشار تبلیغاتی و روانی مصر در دو سه روز گذشته آنچنان سنگین بود که که حسن نصرالله را مجبور کرد پس از دو سه روز سکوت در مورد این موضوع، به این شکل وارد شود و این مسائل را مطرح کند.»

وی ادامه می‌دهد: «البته آقای نصرالله برخلاف سخنرانی‌های پیشین خود در رابطه با مصر، بسیار بسیار آرام سخن می‌گفت و از دولت مصر هم دعوت کرد که این موضوع را در آرامش حل کند و از همه مهم‌تر اعلام کرد که حزب‌الله لبنان یک حزب لبنانی است که دعوایی با هیچکس ندارد.»

گفته‌های دبیر کل حزب‌الله پس از آن مطرح شد که دادستان عمومی مصر روز چهاشنبه اعلام کرد دولت قاهره ۴۹ نفر را به این دلیل که از عوامل حزب‌الله هستند، بازداشت کرد.

دولت قاهره، این افراد را به طرح عملیات خصمانه و گسترس مذهب تشیع در کشور عمدتأ سنی مذهب مصر متهم کرده است.

دادستان عمومی مصر گفت این افراد به گفته وی «در صدد بی‌ثبات کردن امنیت عمومی» آن کشور بوده‌اند.

به گفته این مقام مصری این ۴۹ نفر از سوی جنبش حزب الله منصوب شده بودند تا از روستاهای در امتداد مرز نوار غزه و مصر، اماکن گردشگری در صحرای سینا و کانال سوئز، اطلاعاتی جمع آوری کنند.

اتهاماتی که حزب‌الله آنها را رد کرده است. دبیرکل این جنبش می‌گوید حزب‌الله شاخه‌ای در خارج از خاک لبنان ندارد و در صدد هدف قرار دادن کشورهای عرب نیست.

تنش‌ها میان دولت مصر و جنبش حزب‌الله لبنان، از آن زمان رو به افزایش گذاشت که شیخ حسن نصرالله، از دولت قاهره به خاطر کم کاری در متوقف کردن حملات نظامی سه هفته‌ای اسرائیل به نوار غزه انتقاد کرد.

بر پایه گزارش‌ها، حملات نظامی اسرائیل، به منظور پایان دادن حملات راکتی شبه نظامیان حماس طراحی شده بود. حماس جنبشی فلسطینی و از متحدان حزب‌الله لبنان است.

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که مصر و عربستان سعودی نگران نفوذ ایران در منطقه است که حامی شماره یک حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG