لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

کتاب هدیه چاوز به اوباما، در صدر پرفروش‌های دنیا


چاوز (راست) کتابی به اوباما (چپ) هدیه می‌دهد.
چاوز (راست) کتابی به اوباما (چپ) هدیه می‌دهد.
برنده واقعی اجلاس سران کشورهای آمریکایی که روز یک‌شنبه به پایان رسید می‌تواند کتابی باشد که هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، به باراک اوباما داد.

آقای چاوز که جرج بوش را «شیطان» می‌خواند روز جمعه، در جریان اجلاس آمریکا که در ترینیداد و توباگو برگزار شد کتابی به رئیس جمهوری ایالات متحده اهدا کرد، و همین باعث شد که کتاب مذکور در عرض چند ساعت در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت آمازون قرار گیرد.

کتاب «رگ‌های باز آمریکای لاتین: پنج قرن غارت یک قاره» نوشته نویسنده اروگوئه‌ای ادوآردو گالئانو که در سال ۱۹۷۳ منتشر شده و از آثار کلاسیک و محبوب چپ‌های آمریکا به شمار می‌رود درباره استعمار و بهره‌کشی از مردم آمریکای لاتین در طول تاریخ و مناسبات نابرابر این قاره با اروپا و آمریکاست.

ترجمه انگلیسی این کتاب که روز جمعه در مقام بیش از ۶۰ هزارم قرار داشت در عرض ۲۴ ساعت یعنی شنبه شب در فهرست پرفروش‌های سایت آمازون به مقام یازدهم رسید.

باراک اوباما پس از دریافت کتاب با خنده و شوخی به خبرنگارها گفت که «فکر کردم کتاب مال خود چاوز است. ‌خواستم یکی از کتاب‌های خودم را به او بدهم.»
باراک اوباما پس از دریافت کتاب با خنده و شوخی به خبرنگارها گفت که «فکر کردم کتاب مال خود چاوز است. ‌خواستم یکی از کتاب‌های خودم را به او بدهم.»

یکی از چاپ‌های اخیر کتاب گالئانو با مقدمه ایزابل آلنده، نویسنده معروف شیلیایی، منتشر شده است. خانم آلنده در مقدمه خود می‌‌نویسد که در سال ۱۹۷۳ هنگام فرار از کشور در جریان کودتای شیلی به دست ژنرال پینوشه این کتاب جزء معدود چیزهایی بوده که به همراه خود برده است.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که خواهان رابطه‌ای دوستانه‌تر با هوگو چاوز است که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش بارها ایالات متحده را به باد انتقاد گرفت.

با این حال جفری دیویدو، سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا که در حال حاضر مشاور آقای اوباماست، معتقد است که «دست دادن و لبخند زدن به معنای رابطه‌ای تازه نیست.»

او می‌گوید: «پرزیدنت با ۳۳ رهبر دیگر هم [در اجلاس سران آمریکا] دیدار داشت و فکر می‌کنم با همه آنها دست داد و به آنها لبخند زد.»

این نخستین بار نیست که هوگو چاوز باعث پرفروش شدن یک کتاب می‌شود. در سال ۲۰۰۶ نیز در جریان حضور در سازمان ملل آقای چاوز کتابی از نوآم چامسکی، زبان‌شناس و تحلیل‌گر سیاسی معروف آمریکا، را بسیار مورد تعریف و تمجید قرار داد.

کتاب نوآم چامسکی با عنوان «سلطه یا بقا: کاوش آمریکا برای سلطه جهانی» نیز به این ترتیب به صدر فهرست پرفروش‌های سایت آمازون صعود کرد.
XS
SM
MD
LG