لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

واکنش نتانیاهو به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در سخنرانی خود در موزه هولوکاست خطاب به رهبران ایران گفت که «اسرائیل نمی‌گذارد هولوکاست دومی علیه قوم یهود تکرار شود».

ساعاتی پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد علیه اسرائیل در کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل، بنیامین نتانیاهو در آئین یادبود هولوکاست گفت: «انکارکنندگان هولوکاست هرگز فرصت نخواهند یافت مرتکب هولوکاستی دیگر علیه قوم یهود شوند، و کشور اسرائیل برپا شده تا به یهودستیزان چنین فرصتی ندهد».

آئین‌های یادبود هولوکاست در اسرائیل سه ساعت پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس سازمان ملل در ژنو آغاز شد، و تمامی سخنرانان این آئین به نطق احمدی‌نژاد و سایر رخدادهای مرتبط با حضور رئیس جمهوری ایران در مقر اروپائی سازمان ملل واکنش نشان دادند.

روز دوشنبه ۱۶ هیات نمایندگی از میان کشورهای حاضر در کنفرانس سازمان ملل در ژنو پس از «نژادپرست» خواندن اسرائیل از سوی محمود احمدی‌نژاد، این نشست را ترک کردند.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود به مناسبت هولوکاست گفت: «باید به خاطر داشته باشیم که توانائی ما در برطرف کردن خطراتی که موجودیت ما را تهدید می‌کند در قدرت کشور و در اتحاد و همدلی‌مان در لحظه امتحان نهفته است، و کشور اسرائیل تنها سپر دفاعی و تنها امید برای ملت یهود است.»

روزنامه هاآرتص گفته‌های آقای نتانیاهو را تلویحا به این معنا دانست که «ممکن است اسرائیل خود به تنهائی گزینه نظامی علیه ایران را عملی کند.»

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، نیز در سخنرانی روز هولوکاست گفت: «هیتلر نابود شد و هزیمتی سخت به نازی‌ها تحمیل شد، اما یهودستیزی هنوز زنده است. گازهای کوره‌های آدم‌سوزی پراکنده شده، اما سموم آن هنوز باقی است.»

آقای پرز گفت: «هنگامی که برخی مقامات و رسانه‌های جهانی پیوسته از اسرائیل به هر بهانه‌ای انتقاد می‌کنند، نسیم ضدیهودیت در سخنان آنان احساس می‌شود و بسیاری از انتقادها از اسرائیل از ضدیت با یهودیان ریشه می‌گیرد.»

روزنامه هاآرتص گفته‌های آقای نتانیاهو را تلویحا به این معنا دانست که «ممکن است اسرائیل خود به تنهائی گزینه نظامی علیه ایران را عملی کند».
شیمون پرز مشخصا از رئیس جمهور سوئیس به دلیل دیدار با محمود احمدی‌نژاد سخت انتقاد کرد.

آقای نتانیاهو نیز با نکوهش شدید رئیس جمهوری سوئیس به خاطر ملاقات با احمدی‌نژاد، از او پرسید: «چگونه راضی شدید با این فرد که علنا از محو اسرائیل از نقشه جغرافیا سخن می‌گوید ملاقات کنید؟»

اسرائیل روز دوشنبه سفیر خود را از سوئیس فراخواند و نیز سفیر سوئیس در اسرائیل را به وزارت خارجه احضارکرد تا به ملاقات رئیس کنفدراسیون سوئیس با رئیس جمهور ایران اعتراض کند.

آئین‌های هولوکاست در اسرائیل که شامگاه دوشنبه آغاز شد سراسر روز سه‌شنبه ادامه می‌یابد. یکی از آئین‌ها خواندن نام تک‌تک یهودیانی است که در اردوگاه‌های مرگ و کوره‌های آدم‌سوزی کشته شده‌اند. بازماندگان این قربانیان نام اعضای فامیل خود را در مراسمی با عنوان «هر انسان نامی دارد» می‌خوانند. این مراسم در همه مدارس، نهادها، میدان‌ها، پارلمان، موزه‌ها و موسسات برگزار می‌شود.

ساعت ده بامداد روز سه‌شنبه نیز نوای دو دقیقه‌ای آژیر احترام در اسرائیل طنین‌افکن شد و همگان در هر جایی که بودند، از جمله در خیابان‌ها، به حالت احترام ایستادند.
XS
SM
MD
LG