لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

آمریکا: ایران به «رویکرد نفرت» پایان دهد


رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل، نقش شورای امنیت سازمان ملل در شکل گیری این کشور را مورد انتقاد قرار داد.
رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل، نقش شورای امنیت سازمان ملل در شکل گیری این کشور را مورد انتقاد قرار داد.
آمریکا در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد علیه اسرائیل از ایران خواست تا به «رویکرد نفرت» پایان دهد ولی گفت که همچنان خواهان گفت و گو با ایران برای بهبود رابطه است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، روز دوشنبه گفت: باراک اوباما «شدیدا مخالف» (اظهارات) احمدی نژاد است که اسرائیل را به عنوان یک کشور نژادپرست توصیف کرده است.

رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل، نقش شورای امنیت سازمان ملل در شکل گیری این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

آقای احمدی نژاد که سخنانش با اعتراض های گسترده هیئت های نمایندگی غربی روبرو شد، گفت: « بعد از جنگ جهانى دوم عده اى به بهانه قربانى شدن يهوديان و سو استفاده از هالوكاست با تجاوز و لشگر كشى ملتى را آواره و عده اى را از اروپا، آمريكا و ساير كشورها به سرزمين آنان منتقل كردند و حكومت كاملا نژاد پرست را در سرزمين اشغالى فلسطين برپا كردند.»

وی با انتقاد از حق وتو شورای امنیت گفت: «شورای امنیت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سخنان گفت: «این یک رویکرد نفرت است. و من فکر می کنم این از جمله دلایلی است که شما می بینید چرا دولت و رییس جمهور، شرکت در چنین کنفرانسی را عاقلانه نمی دانستند.»

با این حال وی افزود: «ما ارزیابی سیاست خود را (در قبال ایران) ادامه می دهیم و متوجه هستیم که از یک منظر وسیع سیاست خارجی، انجام کارها با همان روش قدیمی احتمالا منجر به آن تغییری نمی شود که ما در سیاست خارجی خود بدان نیاز داریم.»

«ما ارزیابی سیاست خود را (در قبال ایران) ادامه می دهیم و متوجه هستیم که از یک منظر وسیع سیاست خارجی، انجام کارها با همان روش قدیمی احتمالا منجر به آن تغییری نمی شود که ما در سیاست خارجی خود بدان نیاز داریم.»

سخنگوی کاخ سفید آمریکا
رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز رویکرد محمود احمدی نژاد را غیر سازنده خواند که به گفته او، به افزایش تنفر کمک می کند.

الخاندرو وولف، معاون نماینده آمریکا در دفتر سازمان ملل، نیز با اشاره به سخنرانی رییس جمهور ایران در نشست ضد نژادپرستی سازمان ملل گفت: «من نمی توانم هیچ واژه دیگری را به جز شرم آور به کار ببرم.»

آقای وولف افزود: «این یک بی عدالتی بزرگ علیه ملت ایران است و ما از رهبران این کشور می خواهیم تا رویکرد سازنده، درست، میانه روانه و دقیق در ارتباط با مسائل موجود در منطقه در پیش گیرند.»

محکومیت سخنان احمدی نژاد

از سوی دیگر، بان کی مون، دیبر کل سازمان ملل گفت که رییس جمهور ایران از سخنرانی اش برای «متهم کردن، تفرقه و حتی تحریک» استفاده کرد که در تضاد با هدف این نشست است.

اظهارات رییس جمهور ایران که پیشتر نیز گفته بود اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، باعث شد که هیئت های نمایندگی کشورهای اروپایی همزمان با سخنرانی وی، نشست سازمان ملل را به نشانه اعتراض ترک کنند.

دولت چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام کرد، در واکنش به این سخنان به طور کامل از نشست یک هفته ای ضد نژاد پرستی کنار می کشد.

از سوی دیگر، پیتر گودرهام، سفیر بریتانیا در دفتر سازمان ملل در ژنو با محکوم کردن سخنان رییس جمهور ایران، اظهارات وی را «تحریک کننده و اهانت بار» خواند.

وی گفت: چنین سخنان ضد یهودی جایی در نشست ضد نژاد پرستی سازمان ملل ندارد.

آندری لوگار، نماینده اسلوونی نیز اظهارات محمود احمدی نژاد را بر خلاف روح چنین کنفرانسی دانست.

روپرت کالویله، سخنگوی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز در بیانیه ای گفت: «ما از لحن رئیس جمهور جمهور ایران عمیقا متاسف هستیم. از نظر ما این سخنرانی در کنفرانسی که بر پایه تنوع و تساهل بر پا شده است کاملا نامتناسب بود.»

کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به کار کرد که ایالات متحده آمریکا همراه با شماری از متحدان مهم خود این کنفرانس را تحریم کرده است.

علاوه بر آمریکا کشورهای استرالیا، ایتالیا، آلمان، هلند، کانادا و اسرائیل کنفرانس یاد شده را تحریم کرده ‌اند.

هدف از برگزاری کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو که از آن با عنوان «دوربان ۲» هم یاد می‌شود، بررسی پیشرفت‌های حاصله در زمینه مبارزه با نژادپرستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.
XS
SM
MD
LG