لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

انفجار در حرم امام موسی کاظم دست کم ۶۰ کشته برجای گذاشت


يک روز پس از انفجار مرگبار در مقداديه عراق، دو انفجار پياپی در بيرون از محوطه حرم دو تن از امامان شيعه در کاظمين، ۶۰ کشته برجای گذاشته است، دست کم ۲۵ زائر ايرانی در اين انفجارها کشته شده اند.

در حالی دو انفجار پياپی در کاظمين به کشته شدن ۲۵ زائر ايرانی منجر شده است که به گفته منابع ايرانی در جريان انفجار روز پنجشنبه در مقداديه در استان دياله عراق، دستکم ۵۲ زائر ايرانی ديگر کشته شده بودند.

مقامات پليس عراق می گويند از دو بمبگذار انتحاری روز جمعه، يکی در مقابل درب ورودی حرم امام موسی کاظم (امام هفتم شیعیان) رخ داده و ديگری نيز در نزديکی حرم به وقوع پيوسته است.

به گزارش آسوشيتد پرس، يک مقام پليس می گويد: يک از انفجار ها لحظاتی پيش از آغاز نماز جمعه به وقوع پيوسته است.

مقامات بيمارستانی می گويند: ۱۲۵ نفر در اثر انفجار های روز جمعه زخمی شده اند و حداقل ۸۵ زائر ايرانی در ميان زخمی های اين حادثه ديده می شود.

در همین زمینه، سخنگوی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، گفته است به دنبال کشته تعدادی از زائران ایرانی در عراق، «خروج اتباع ايرانی از مرز خسروی با دستور رياست سازمان ميراث فرهنگی به وزارت کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.»

به گفته مقام های ايران در بمبگذاری روز پنچشنبه که در رستورانی در مقداديه، واقع در استان دياله در عراق، به وقوع پيوست ۲۶‬زن، ‪ ۲۶‬مرد و يک کودک کشته شده اند و این اجساد هم اکنون به ایران منتقل شده اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حملات انتحاری اخیر را برعهده نگرفته است، ولی معمولا حمله به مراکز مذهبی شیعیان در عراق به گروهی های شورشی مورد حمایت القاعده منتسب می شود.

در انفجاری ديگر که روز پنجشنبه در پايتخت عراق به وقوع پيوسته بود دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند. اين انفجار زمانی روی داد که پليس و مأموران هلال احمر در يکی از ميدان‌های نزديک به مرکز شهر، مشغول توزيع کمک و مواد غذايی بين جمعيتی از بی‌خانما‌ن‌های بغداد بودند.

در اين هنگام زن بمبگذار، ضامن کمربند محتوی مواد منفجره خود را کشيد و انفجار هولناکی را در بين کسانی که برای گرفتن کمک جمع شده بودند به‌وجود آورد.
XS
SM
MD
LG